ଚିତ୍ର
ପୁରାଣ
ଅନୁବାଦ
– ବିଶ୍ୱଜିତ ଆପଟ
ଭୀମାୟନରୁ ଫର୍ଦ୍ଦେ |
ପୁସ୍ତକ
:
‘ଏ
ଗାର୍ଡନର୍ ଇନ୍ ଦ ୱେଷ୍ଟଲାଣ୍ଡ୍’
ଲେଖକ:
ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା
ନଟରାଜନ ଓ
ଅପରାଜିତା ନିନାନ୍
ପ୍ରକାଶକ:
ନବାୟନ
ପୃଷ୍ଠା
:
୧୨୮
ମୂଲ୍ୟ:
୨୨୦
ଟଙ୍କା
ପ୍ରକାଶନ
ସମୟ :
୨୦୧୧
ପୁସ୍ତକ
:
‘ଭୀମାୟନ
:
ଏକ୍ସପେରିଏନସେସ୍
ଅଫ୍ ଅନଟଚେବିଲିଟି’
ଲେଖକ:
ଦୁର୍ଗାବାଇ
ବ୍ୟାମ,
ସୁଭାଷ
ବ୍ୟାମ୍,
ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା
ନଟରାଜନ ଓ ଏସ୍.
ଆନନ୍ଦ
ପ୍ରକାଶକ:
ନବୟାନ
ପୃଷ୍ଠା
:
୧୦୬
ମୂଲ୍ୟ:
୩୯୫
ଟଙ୍କା
ପ୍ରକାଶନ
ସମୟ :
୨୦୧୧
ସମୀକ୍ଷାର
ପରିସରରେ ଥିବା ଉଭୟ ପୁସ୍ତକ
ଚିତ୍ରାତ୍ମକ ଅଟନ୍ତି । ଉଭୟ
ପୁସ୍ତକ ଦିଲ୍ଲୀସ୍ଥିତ ପ୍ରକାଶନ
ସଂସ୍ଥା ନବାୟନ ଦ୍ୱାରା ପ୍ରକାଶିତ
ତଥା ଐତିହାସିକ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱମାନଙ୍କ
ଉପରେ ପର୍ଯ୍ୟବେସିତ । ଏହି ବ୍ୟକ୍ତି
ଦୁଇ ଜଣ ହେଲେ ଜ୍ୟୋତିରାଓ ଫୁଲେ
ଓ ଭୀମରାଓ ଆମ୍ବେଦକର । ଦୁହେଁ
ଔପନିବେଶିକ ଓ ଉତ୍ତର-ଔପନିବେଶିକ
ଭାରତରେ ଜାତି ସମ୍ବନ୍ଧୀୟ ଚିନ୍ତନ
ଓ କାର୍ଯ୍ୟକଳାପ ଗୁଡିକୁ ପ୍ରଭାବିତ
କରିଥିଲେ ।
‘ଏ
ଗାର୍ଡନର୍ ଇନ୍ ଦ ୱେଷ୍ଟଲାଣ୍ଡ୍’
(ଏଗାଇଦୱେ)
ମହାରାଷ୍ଟ୍ରର
ମହାନ ସମାଜ ସଂସ୍କାରକ ଜ୍ୟୋତିରାଓ
ଗୋବିନ୍ଦରାଓ ଫୁଲେଙ୍କର ଜାତିପ୍ରଥା
ବିରୋଧୀ ପୁସ୍ତକ ‘ଗୁଲାମଗିରି’
ଉପରେ ପର୍ଯ୍ୟବେସିତ ଅଟେ । ‘ଭୀମୟାନ’
ହେଉଛି ଦଳିତ ଦିଗଦ୍ରଷ୍ଟା,
ଚିନ୍ତାନାୟକ,
ସ୍ୱାଧୀନ
ଭାରତର ପ୍ରଥମ ଆଇନ ମନ୍ତ୍ରୀ,
ଭାରତୀୟ
ସମ୍ବିଧାନର ଚିଠା ପ୍ରସ୍ତୁତକାରୀ
କମିଟିର ଅଧ୍ୟକ୍ଷ ଡ.
ଭୀମରାଓ
ରାମଜୀ ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କ ଜୀବନର
କେତେକ ମହତ୍ତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ଘଟଣାର
ଏକ ଚିତ୍ରାତ୍ମକ ପୁନର୍କଥନ ।
ବୋଧହୁଏ
ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କ ଜୀବନ ଉପରେ ‘ଭୀମାୟନ’
ହେଉଛି
ପ୍ରଥମ ଏପରି ବହି । ବସନ୍ତ ମୁନଙ୍କ
ଦ୍ୱାରା ସମ୍ପାଦିତ ପୁସ୍ତକମାଳା
‘ବାବାସାହେବ
ଆମ୍ବେଦକର :
ରାଇଟିଙ୍ଗସ୍
ଆଣ୍ଡ ସ୍ପିଚେସ୍
‘ ର ୧୨ତମ ଭାଗରେ “ୱେଟିଙ୍ଗ ଫର୍
ଏ ଭିଜା” ଶୀର୍ଷକ ଲେଖାଟିଏ ରହିଛି
। ଏହି ଲେଖାରୁ ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କ
ଜୀବନର କେତେକ ମହତ୍ତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ
ଘଟଣା ସଙ୍ଗ୍ରହ କରି ‘ଭୀମାୟନ’ରେ
ସ୍ଥାନିତ କରାଯାଇଛି । ‘ଭୀମାୟନ’
ର ପ୍ରଥମ
ଭାଗରେ
ଆମେ ପାଣି ସମ୍ବନ୍ଧୀୟ କେତୋଟି
କାହାଣୀ ପଢ଼ୁ । ଭାରତରେ ଦଳିତମାନେ
ତାଙ୍କ ପ୍ରତି ହେଉଥିବା ଭେଦଭାବକୁ
କିପରି ଅନୁଭବ କରୁଥିଲେ,
ଏହି
କାହାଣୀଗୁଡିକ ମାଧ୍ୟମରେ ଆମେ
ଜାଣିବାକୁ ପାଉ ।
ପ୍ରଥମ
କାହାଣୀରେ,
ବାଳକ
ଭୀମ ଅନେକ ସମୟରେ ବିଦ୍ୟାଳୟରେ
ଶୋଷିଲା ରହିଯାଆନ୍ତି । କାରଣ ସେ
ଯେଉଁ ବିଦ୍ୟାଳୟରେ ପଢୁଥିଲେ
ସେଠାକୁ ବିଭିନ୍ନ ଜାତିର ପିଲା
ଆସନ୍ତି । ଭୀମ ଯେହେତୁ “ଅସ୍ପୃଶ୍ୟ”,
ତାଙ୍କୁ
ନିଜେ ଯାଇ ପାଣି ପିଇବାର ଅନୁମତି
ନଥାଏ । ଏଣୁ ବିଦ୍ୟାଳୟ ପରିଚାରକଙ୍କୁ
ଭୀମ ପାଇଁ ଝରଣାରୁ ପାଣି ଆଣିବାକୁ
ପଡେ ।
ଦ୍ୱିତୀୟ
କାହାଣୀରେ,
ଭୀମ
ନିଜ ପରିବାର ସହ ମୁମ୍ୱାଇ ନିକଟସ୍ଥ
ଗୋରେଗାଁଓ ବୋଲି ଏକ ଜାଗାକୁ
ଯାଉଥାଆନ୍ତି । ସେଠି କାମ କରୁଥାଆନ୍ତି
ତାଙ୍କ ବାପା । ଯାତ୍ରାର କିଛି
ବାଟ ପାଇଁ ତାଙ୍କୁ ଏକ ଟୋଙ୍ଗା
ଦରକାର ହୁଏ । କିନ୍ତୁ ତାଙ୍କ
ପରିବାର ଲୋକେ ଟୋଙ୍ଗା ଗାଡିଟିଏ
ପାଆନ୍ତି ନାହିଁ । କାରଣ,
କୌଣସି
ଟୋଙ୍ଗା ଚାଳକ ଅସ୍ପୃଶ୍ୟମାନଙ୍କୁ
ବସାଇବା ପାଇଁ ରାଜି ହୁଅନ୍ତି
ନାହିଁ । ଏହି ଯାତ୍ରାରେ ସେମାନଙ୍କୁ
ପାଣି ଓ ଖାଇବା ମଧ୍ୟ ଜୁଟେ ନାହିଁ
। କାରଣ କେହି ହେଲେ ସେମାନଙ୍କୁ
ପାଣି ଦେବାକୁ ଇଚ୍ଛୁକ ହୁଅନ୍ତି
ନାହିଁ । ବାଟ ପାଇଁ ଭୀମଙ୍କ ମାଉସୀ
ସେମାନଙ୍କ ନିମନ୍ତେ ଯେଉଁ ମସଲିଆ
ଖାଦ୍ୟ ବାନ୍ଧି ଦେଇଥିଲେ,
ତାକୁ
ବିନା ପାଣିରେ ଖାଇବା କଷ୍ଟକର
ହୋଇଥାଆନ୍ତା ।
ଅନେକାଂଶରେ
ପାଣି,
ମଣିଷ
ଓ ଭେଦଭାବକୁ ନେଇ ‘ଭୀମାୟନ’
ର କଥା ସବୁ
ରୂପ
ପାଇଛି । ବହିଟିର ଅନେକ ପୃଷ୍ଠା
ମାଛମାନଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ଜୀବନ୍ତ
ହୋଇଉଠିଛି । ଯେମିତିକି,
୫୪
ପୃଷ୍ଠାରେ ଦଳିତମାନଙ୍କ ପାଇଁ
ନିଷିଦ୍ଧ ପୋଖରୀଟିଏ ଏକ ବିଶାଳ
ମାଛର ରୂପ ନେଉଛି । ଏ ଚିତ୍ରଟି
ରାଜସ୍ଥାନର ଚକୱାରା ଗ୍ରାମରେ
ଦଳିତମାନଙ୍କ ପାଇଁ ସାର୍ବଜନୀନ
ପୋଖରୀର ପାଣି ନିଷିଦ୍ଧ ହେବାର
କାହାଣୀ କହେ । ୨୦୦୮ ରେ ତେହେଲକା
ପତ୍ରିକାରେ ପ୍ରକାଶିତ ଖବରରୁ
ଏ କାହାଣୀ ଆସିଛି । ବହିଟି ଅତୀତ
ଓ ବର୍ତ୍ତମାନ ମଧ୍ୟରେ ଦୋଳାୟମାନ
-
ଲଣ୍ଡନ
ସ୍କୁଲ ଅଫ୍ ଇକୋନମିକ୍ସ୍ ଓ କଲମ୍ବିଆ
ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟରେ ଶିକ୍ଷାପ୍ରାପ୍ତ
ଆମ୍ବେଦକର ଜଣେ ଦଳିତ ଭାବେ ଭୋଗିଥିବା
ଅପମାନ ଓ ଏବେ ଯାଏଁ ଭାରତରେ
ଚାଲିଆସିଥିବା ଦଳିତ ବିରୋଧୀ
ହିଂସା ଓ ଭେଦଭାବ ମଧ୍ୟରେ ବହିଟି
ଗତି କରେ ।
ଦୁର୍ଗାବାଇ
ବ୍ୟାମ ଓ ସୁଭାଷ ବ୍ୟାମଙ୍କ ପତିପତ୍ନୀ
ଯୁଗଳବନ୍ଦୀ ବହିର କାହାଣୀଗୁଡିକୁ
ନିଜ ଚିତ୍ରକଳା ମାଧ୍ୟମରେ ଚମତ୍କାର
ଭାବେ ବ୍ୟାଖ୍ୟା କରିଛନ୍ତି ।
ସେମାନେ ଭାରତର ‘ପ୍ରଧାନ ଗଣ୍ଡ’
ସମ୍ପ୍ରଦାୟର ଲୋକ । ‘ଭୀମାୟନ’
ର ଚିତ୍ରକଳା
ଗଣ୍ଡ କଳା ପରମ୍ପରାର ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ
। କଳାକାର ଜନଗଣ ସିଂହ ଶ୍ୟାମ
(୧୯୬୦-୨୦୦୧)
ଯାହାଙ୍କୁ
ଆଧୁନିକ ଭାରତୀୟ କଳାର “ଜନଗଣ
କଲାମ” ର ଜନକ କୁହାଯାଇପାରେ,
ତାଙ୍କୁ
ଏ ବହି ମାଧ୍ୟମରେ ଶ୍ରଦ୍ଧାଞ୍ଜଳି
ଜ୍ଞାପନ କରାଯାଇଛି ।
‘ଭୀମାୟନ’
ର ପଞ୍ଚମ
ପୃଷ୍ଠାରେ ବହିର ପ୍ରଥମ ଚିତ୍ରକଳା
ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ ଓ ଏହା ହେଉଛି
ଶ୍ୟାମଙ୍କର ଗୋଟିଏ ପୃଷ୍ଠାବ୍ୟାପୀ
ଚିତ୍ର । ଜନଗଣ କଲାମ ଶୈଳୀରେ
ଅଙ୍କିତ ଏହି ଚିତ୍ରରେ ଶ୍ୟାମଙ୍କ
କାନ୍ଧଗୁଡିକରେ ବଳଦ ଦୌଡୁଛନ୍ତି,
ଦେହରେ
ପହଁରୁଛନ୍ତି ମାଛ । ତାଙ୍କର ଗୋଡ
ଦୁଇଟିରେ ଅଙ୍କା ହୋଇଛି ଚଢେଇଟେ
ଓ ହରିଣଟିଏ । ସାଧାରଣତଃ ଆମେ ପଢ଼ୁ
ଯେ “କଳାକାରଙ୍କର କୃତିରେ ତାଙ୍କ
ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ” ଫୁଟିଉଠେ ।
‘ଭୀମାୟନ’ରେ ଆମେ ଏହି ପରମ୍ପରାର
ଠିକ ବିପରୀତ କାମ ଦେଖିବାକୁ ପାଉ,
ଯେମିତି
ବହିଟିର ପଞ୍ଚମ ପୃଷ୍ଠାର ଏହି
ଚିତ୍ରରେ । ଆମେ କଳାକାରଙ୍କର
ପୋଟ୍ରେଟ
ଭିତରେ ଦେଖୁ ତାଙ୍କର
ସାମାଜିକ ପରିବେଶ ଓ ତାଙ୍କ କଳା
ଜଗତ । ଏପରି କରିବା ଚିତ୍ରକର୍ମ
ବିଷୟକୁ ନେଇ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ
ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟବୋଧ ଓ ସାଧାରଣ
ଜ୍ଞାନକୁ ଓଲଟାଇ ଦିଏ । କଳାକାରଙ୍କ
କଳାକୃତିରେ ତାଙ୍କୁ ଭେଟିବା
ପରିବର୍ତ୍ତେ ଆମେ ଆକ୍ଷରିକ ଅର୍ଥରେ
ତାଙ୍କ ଭିତରେ,
ଏ
କ୍ଷେତ୍ରରେ ତାଙ୍କ ଚିତ୍ର ଭିତରେ,
ତାଙ୍କର
କଳାକୃତିଗୁଡିକୁ ପାଉ ।
ଗଣ୍ଡୀୟ
କଳାର ସାମାଜିକ ପରିବେଶର ପ୍ରତିବିମ୍ବ
ସ୍ୱରୂପ ରେଳଗାଡିଗୁଡ଼ିକ ପାଲଟି
ଯାଇଛନ୍ତି ସାପ । ପୋଖରୀଗୁଡିକ
ମାଛ ହୋଇଯାଇଛନ୍ତି । ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କୁ
ସ୍ୱାଗତ କଲାବେଳେ ଚାଲିଶଗାଁଓର
ଲୋକଙ୍କ ହୃଦୟର ଆନନ୍ଦ ଦର୍ଶାଉଛନ୍ତି
ମୟୁରମାନେ । ୧୯୫୬ରେ ତାଙ୍କ
ନେତୃତ୍ୱରେ ମଣିଷ ଇତିହାସର
ସମ୍ଭବତଃ ସବୁଠାରୁ ବଡ ଧର୍ମ
ପରିବର୍ତ୍ତନ (ହିନ୍ଦୁରୁ
ବୌଦ୍ଧ ଧର୍ମ)
ସମାବେଶରେ
ପାଞ୍ଚ ଲକ୍ଷ ଲୋକଙ୍କ ସହ ହାତୀ ଓ
ଗାଈମାନେ ମଧ୍ୟ ଆସିଛନ୍ତି ।
ଏହି
ବହି ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କର ସ୍ମୃତିର
ପୁନରୁଦ୍ଧାର ଓ ପୁନର୍ସ୍ଥାପନରେ
ବ୍ରତୀ । ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କ ସହ ତୁଳନୀୟ
ଅନ୍ୟ ଭାରତୀୟ ଯଥା ଗାନ୍ଧୀ ଓ
ନେହେରୁଙ୍କ ପ୍ରତିମୂର୍ତ୍ତି
ସଂଖ୍ୟା ତୁଳନାରେ ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କ
ଅଧିକ ସଂଖ୍ୟକ ପ୍ରତିମୂର୍ତ୍ତି
ଉନ୍ମୋଚିଚ ହୋଇଛି । ତଥାପି ସେ
ଜଣେ ଦଳିତ ଆଦର୍ଶ ହୋଇ ରହିଛନ୍ତି,
ଜାତୀୟ
ଆଦର୍ଶ ନୁହେଁ । ଯଦିଓ ସେ ସାର୍ବଜନୀନ
ସିଦ୍ଧାନ୍ତଗୁଡିକ ବଳରେ ଅସ୍ପୃଶ୍ୟତା
ଓ ଜାତିଭେଦ ବିରୋଧରେ ନିଜ ସଙ୍ଗ୍ରାମ
ଲଢିଥିଲେ,
ତାଙ୍କୁ
ଜଣେ ଦଳିତ ବୁଦ୍ଧିଜୀବୀ ଭାବେ
ହିଁ ଦେଖାଯାଇଛି । ଅଦ୍ଭୁତ ଭାବରେ
ଗଣ୍ଡ କଳାର ଗ୍ରାମ୍ୟ ରୀତି
ଆମ୍ବେଦକରଙ୍କୁ ତାଙ୍କ ସମ୍ପ୍ରଦାୟର
ଜୀବନ ଓ ଯନ୍ତ୍ରଣାରୁ ବାହାରେ ନ
ରଖି,
ସ୍ୱାଧୀନତାର
ସାର୍ବଜନୀନ ବର୍ଣ୍ଣନାରେ ତାଙ୍କୁ
ପୁନର୍ସ୍ଥାପିତ କରିଛି ।
‘ଏଗାଇଦୱେ’
‘ମଧ୍ୟ
ଏକ ସୁନ୍ଦର ବହି ।
ଅନେକ ପ୍ରକାରରେ ଏ ବହିଟି ମଧ୍ୟ
ଗୋଟିଏ ସାମାଜିକ ଆନ୍ଦୋଳନ ତଥା
ତାହାର ନାୟକ ନାୟିକା,
ଜ୍ୟୋତିବା
ଫୁଲେ ଓ ସାବିତ୍ରୀବାଇ ଫୁଲେଙ୍କର
ସ୍ମୃତିକୁ ଉଜ୍ଜୀବିତ କରିବା
ପାଇଁ ଚେଷ୍ଟିତ ।
‘ଗୁଲାମଗିରି’ରେ
ବିବାଦଟି ଯଦିଓ ଜ୍ୟୋତିବା ଓ ତାଙ୍କ
ସାଙ୍ଗ ଧୋନ୍ଦିବା ମଧ୍ୟରେ ରହିଛି,
‘ଏଗାଇଦୱେ’
ଜୋତିବାଙ୍କ
ପତ୍ନୀ ସାବିତ୍ରୀବାଇ ଫୁଲେଙ୍କ
ଜୀବନକୁ ଭାରତୀୟ ଇତିହାସର
ବିସ୍ମୃତିରୁ ଉଦ୍ଧାର
କରିବାର ଚେଷ୍ଟା କରେ । ଫୁଲେଙ୍କ
ଜାତିପ୍ରଥା ବିରେଧୀ ସଙ୍ଗ୍ରାମରେ
ସାବିତ୍ରୀବାଇ
ଏକ ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ଭୂମିକା
ତୁଲାଇଥିଲେ । ସେ ନିଜ ସ୍ୱାମୀଙ୍କର
ବିଚାର ନିର୍ମାଣର ପ୍ରକ୍ରିୟାକୁ
ମଧ୍ୟ ପ୍ରଭାବିତ କରିଥିଲେ ।
‘ଭୀମାୟନ’
ଭଳି
‘ଏଗାଇଦୱେ’
ମଧ୍ୟ ଏକ ଅଗ୍ରଣୀ କାମ । ବହିର
ପ୍ରଶସ୍ତିରେ ଯେପରି ଲେଖା ହୋଇଛି,
ଏହି
ବହିଟି ସମ୍ଭବତଃ ଭାରତରେ ପ୍ରଥମ
ବହି ଯେଉଁଥିରେ କି ଐତିହାସିକ
ବହିକୁ ଚିତ୍ରରୂପ
ଦିଆଯାଇଛି ।
‘ଏଗାଇଦୱେ’
ବହିର ଶୀର୍ଷକରେ ଉଲ୍ଲିଖିତ
‘ୱେଷ୍ଟଲାଣ୍ଡ’ ବା ପତିତ ଭୂମି
ଜାତିପ୍ରଥାର ପତିତ ଭୂମିକୁ ସୂଚାଏ
ଯେଉଁଥିରେ ମାଳି ସାଜିଛନ୍ତି
ଜ୍ୟୋତିବା ଫୁଲେ । ଊନବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀର
ସମାଜ ସଂସ୍କାରକମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ
ସେ ଥିଲେ ଅନନ୍ୟ । ସେ ଦୃଢ ଭାବରେ
ଜାତିପ୍ରଥା ଓ ହିନ୍ଦୁ ଶାସ୍ତ୍ର
ପୁରାଣର ବିରୋଧ କରୁଥିଲେ । ଏକ
ସାମ୍ୟବାଦୀ ସମାଜ ଗଠନ ଦିଗରେ
ଏବଂ ଜାତିଗତ ଭେଦଭାବ ଓ ପୂର୍ବାଗ୍ରହଗୁଡିକୁ
ରୋକିବା ପାଇଁ ବ୍ୟାପକ ସମାନ
ବିଦ୍ୟାଳୟ ଶିକ୍ଷା ଯେଉଁ ଭୂମିକା
ନିର୍ବାହ କରିପାରେ ତାହା ଫୁଲେ
ସେତେବେଳୁ ଜାଣିପାରିଥିଲେ ।
ବହିଟିରେ ଅଳ୍ପ କେତୋଟି କଳାକୃତି ରହିଛି କିନ୍ତୁ ସବୁଗୁଡିକ ନିପୁଣ ହାତରେ ସୁନ୍ଦର ଭାବେ ଅଙ୍କାଯାଇଛି । ହାଲୁକା ଭାବେ କହିଲେ, ବହିଟି ସହ ମୋର ଗୋଟିଏ ଅସୁବିଧା ଅବଶ୍ୟ ରହିଛି । ସେଇଟି ମଣିଷମାନଙ୍କ ଲୋମ ସମ୍ପର୍କିତ । ଯେଉଁ ଲୋକଙ୍କୁ ପ୍ରାୟ ସଭିଏଁ ନାପସନ୍ଦ କରିବେ, ବହିରେ ସେ ସମସ୍ତଙ୍କର ଦେହରେ ଅତିଶୟ ଲୋମ ରହିଛି । ଏପରି କାହିଁକି ଯେ?
ଏ ଦୁଇଟି ପୁସ୍ତକ ପ୍ରକାଶନ କରିଥିବାରୁ ନବୟାନ ନିଶ୍ଚିତ ରୂପେ ଅଭିନନ୍ଦନର ପାତ୍ର । ଉଭୟ ବହିକୁ ବହୁ ଲୋକ ପଢିବା ଉଚିତ । ଗ୍ରାଫିକ ବହି ପ୍ରକାଶନ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଏ ପୁସ୍ତକଦ୍ୱୟ ଭାରତରେ ଏକ ନୂଆ ମାନକ ପ୍ରତିଷ୍ଠା କରିଛନ୍ତି ।
ବି.ଦ୍ର. - ଏହି ଲେଖାଟି ପ୍ରଥମେ ୫ ଜୁନ ୨୦୧୨ରେ, ‘ହାର୍ଡ ନ୍ୟୁଜ୍’ ଇଂରାଜୀ ମାସିକରେ, ‘ଏପିକ୍ ଗ୍ରାଫିକ୍’ ଶୀର୍ଷକରେ ପ୍ରକାଶିତ ହୋଇଥିଲା ।
No comments:
Post a Comment