ମଞ୍ଚ ଓ ବିଦ୍ୟାଳୟ ରୂପେ କଲିକତା : ଏକ ‘ବଙ୍ଗାଳୀ’ ସହରରେ ଓଡିଆ ଜୀବନ
ଅନୁବାଦକ - ବିଶ୍ୱଜିତ ଆପଟ
କଲିକତାର ଚଉରଙ୍ଗି ଛକ (୧୯୪୫ ମସିହା) ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡ଼ିଆ କମନ୍ସ୍ |
ନାୟକ,
ଯତୀନ୍ଦ୍ର
କୁମାର (ସମ୍ପାଦକ)
।
୨୦୧୦ । ଏ ୱାର୍ଲଡ୍ ଏଲ୍ସହ୍ୱେର୍
:
ଇମେଜେସ୍
ଅଫ୍ କୋଲକାତା ଇନ୍ ଓରିଆ
ଅଟୋବାୟୋଗ୍ରାଫିଜ୍ । ଭୁବନେଶ୍ୱର
:
ସ୍ନାତକୋତ୍ତର
ଇଂରାଜୀ ବିଭାଗ,
ଉତ୍କଳ
ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟ,
ଗ୍ରାସରୁଟସ୍
ସହାୟତା ସହ । ୩୯୫ ଟଙ୍କା । ୧୮୬
ପୃଷ୍ଠା ।
ବହୁ
ସଙ୍ଖ୍ୟକ ଓଡିଆଙ୍କ ପରି ମୋର ମଧ୍ୟ
କଲିକତା ସହ ଏକ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ସମ୍ପର୍କ
ରହିଛି । ଓଡିଆମାନେ ସବୁବେଳେ
ହିଁ କାଲ୍କାଟା ବା କୋଲ୍କାତା
ପରିବର୍ତ୍ତେ କଲିକତା ବୋଲି ହିଁ ଉଚ୍ଚାରଣ କରିଆସିଛନ୍ତି । କଲିକତା
ଯେତିକି ବଙ୍ଗାଳୀ ବା ମାରୱାଡି
ସହର, ସେତିକି ଓଡିଆ ସହର ମଧ୍ୟ ।
ତେଣୁ ପୀଢି ପରେ ପୀଢି ଓଡ଼ିଆମାନେ,
ସେ
ପ୍ରବାସୀ ହୁଅନ୍ତୁ ବା ଆଉ କେହି,
ଏ
ସହରକୁ ଯେଉଁ ନାମ ଦେଇଛନ୍ତି ମୁଁ
ବି ସେଇ ନାମଟି ଏଠି ବ୍ୟବହାର କରିବି
। ଏହି ଅଧମର ପ୍ରପିତାମହ, ଶ୍ରୀ ବାଳକୃଷ୍ଣ
ରାଉତରାୟ, କଟକ ଜିଲ୍ଲାର ବଳଭଦ୍ରପୁର
ଗାଁ’ର ନିବାସୀ ଥିଲେ । ସେ ଜଣେ
କ୍ଷୁଦ୍ର ବ୍ୟବସାୟୀ ଥିଲେ ଓ
କଲିକତାରେ କେଉଁଠାରେ ତାଙ୍କର
ଗୋଟିଏ ଡାଲି ଚାଉଳ ଦୋକାନ ଥିଲା ।
କଲିକତାରେ ଠିକ କେଉଁଠାରେ ସେ
ଦୋକାନଟି ଥିଲା, ତାହା ଅବଶ୍ୟ ମୋତେ
ଜଣା ନାହିଁ । କାରଣ ମୁଁ ଛୋଟ ଥିଲା
ବେଳୁ ହିଁ ମୋ ଜେଜେ ବାପା ସ୍ୱର୍ଗବାସୀ
ହେଲେ, ଆଉ ମୋ ବୟସ୍କ ଜେଜେମାଆଙ୍କୁ
ଏ କଲିକତା ବେପାର ବିଷୟରେ ମୋ ହେତୁ ହେଲା ବେଳକୁ ଆଉ ବିଶେଷ କିଛି ମନେପଡୁନଥିଲା ।
ସେ ଯାହା ହେଉ, ସ୍ୱାଧୀନତା ସମୟରେ
ସେ ବେପାର ମାନ୍ଦା ପଡିଗଲା ଓ ମୋ
ପରିବାର ପୁଣି ଫେରି ପୁରାପୁରି
ଚାଷବାସରେ ହିଁ ମନ ଦେଲେ ।
ମୋ
ପରିବାର କିଛି ସ୍ୱତନ୍ତ୍ର ନୁହେଁ
। ଏବେ ଯେମିତି ପ୍ରାୟ ପ୍ରତ୍ୟେକ
ମଧ୍ୟବିତ୍ତ ଓଡ଼ିଆ ପରିବାରର କେହି ଜଣେ
ସଦସ୍ୟ ଦିଲ୍ଲୀ,
ବମ୍ବେ,
ବାଙ୍ଗାଲୋର
ବା ମାଡ୍ରାସ ପରି କୌଣସି ଏକ
ମହାନଗରରେ କାମ କରୁଛନ୍ତି,
ଊନବିଂଶ
ଓ ବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀ ବ୍ୟାପୀ ଅତି
କମରେ ଛଅ ପୀଢିର ଓଡିଆଙ୍କ ପାଇଁ
କଲିକତା ଥିଲା ଭାଗ୍ୟ ବଦଳେଇବାର
ଏକ ସୁଯୋଗ । ସେ କାମଧନ୍ଦା ପାଇଁ
ହେଉ ବା ଶିକ୍ଷାଲାଭ ପାଇଁ,
ଓଡିଶାର
ଶାନ୍ତ ଓ ସୁପ୍ତ ଗାଁ ଓ ସହରମାନଙ୍କରୁ
ମୁକୁଳିବାର ବାଟ ଥିଲା କଲିକତା
। କଲିକତା ଥିଲା ଔପନିବେଶିକ
ମହାନଗରର ଏକ ଆଦ୍ୟରୂପ । ୧୯୧୧
ଯାଏଁ ଏହା ଥିଲା ବ୍ରିଟିଶ ସରକାରଙ୍କ
ରାଜଧାନୀ ଓ ବ୍ରିଟିଶ ସାମ୍ରାଜ୍ୟର
ଦ୍ୱିତୀୟ ସହର, ଯେଉଁଠାରେ ସୂର୍ଯ୍ୟ
କେବେ ଅସ୍ତ ଯାଉ ନଥିଲା । କଲିକତାର
ଗହଳ ଚହଳ ଓ ଚଞ୍ଚଳ ପରିବେଶ ଅନେକ
ଓଡିଆଙ୍କ ପାଇଁ ବହୁ ଦିନ ଧରି
ଆଧୁନିକତାର ସଂସ୍ପର୍ଶରେ ଆସିବାର
ଉତ୍ସ ହୋଇ ରହିଥିଲା । ତେଣୁ ଓଡିଶାରେ
ଆଧୁନିକ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ ସୃଷ୍ଟିରେ
ଏକ ବଙ୍ଗୀୟ ଛାପ ରହିଗଲା ।
ଏହି
ସନ୍ଦର୍ଭରେ,
ଆମ
ସମୀକ୍ଷା ପରିସରକୁ ଆସିଥିବା
ବହିଟି ଅନେକ ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ
। ଏହି ବହି ହେଉଛି କଲିକତାର
ବର୍ଣ୍ଣନା ଯୋଗାଉଥିବା ଓଡିଆ
ଆତ୍ମଜୀବନୀଗୁଡିକର କେତେକ
ଉଦ୍ଧୃତାଂଶର ଇଂରାଜୀ ଅନୁବାଦର
ଏକ ସଙ୍କଳନ । ଭୁବନେଶ୍ୱର ସ୍ଥିତ
ଉତ୍କଳ ବିଶ୍ୱବିଦ୍ୟାଳୟରେ
‘ଟ୍ରାନସଲେଟିଙ୍ଗ ଓଡିଶା’ ଶୀର୍ଷକ
ପ୍ରକଳ୍ପ ଅନ୍ତର୍ଭୁକ୍ତ ଏକ
କର୍ମଶାଳା ଅନୁଷ୍ଠିତ ହୋଇଥିଲା, ଯାହାର ଫଳଶ୍ରୁତି ହେଉଛି ଏହି
ବହି । ବହିଟିରେ ଓଡିଆ ଆତ୍ମଜୀବନୀରୁ
ପନ୍ଦରଟି ଉଦ୍ଧୃତାଂଶ ସ୍ଥାନ
ପାଇଛି, ଯେଉଁଗୁଡିକ ମୁଖ୍ୟତଃ
ବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀର କଲିକତାର ଏକ
ଚିତ୍ରମାଳା ପରିବେଷଣ କରନ୍ତି
। ଆତ୍ମଜୀବନୀ ଗୁଡିକ ମଧ୍ୟ ସତର୍କତାର
ସହ ଚୟନ କରାଯାଇଛି । ଏଗୁଡିକର
ଲେଖକମାନେ ମଧ୍ୟ ବିବିଧ:
ରାଜନେତା,
ଛାତ୍ର,
ଜଣେ
ନାଟକ ସହ ସମ୍ପୃକ୍ତ ତ ଆଉ ଜଣେ
ପୁସ୍ତକ ଅନୁରାଗୀ । ଫଳସ୍ୱରୂପ
କଲିକତାରେ ଥିବା ଓଡିଆଙ୍କର ବହୁବିଧ
ଅନୁଭବମାନ ଆମ ଆଗକୁ ଆସିଛି ।
ସବୁଠାରୁ
ରୋଚକ ଉଦ୍ଧୃତାଂଶଟି ପ୍ରସିଦ୍ଧ
ଓଡିଆ ନାଟକ କଳାକାର ବୈଷ୍ଣବ
ପାଣିଙ୍କ ଆତ୍ମଜୀବନୀରୁ ସଙ୍ଗୃହିତ
ଓ ଜ୍ୟୋତିର୍ମୟୀ ମିଶ୍ର ଏହାକୁ
ସୁନ୍ଦର ଭାବେ ଅନୁବାଦ କରିଛନ୍ତି
। ଏଥିରେ ସହରଟିକୁ ଏକ ମଞ୍ଚ ରୂପେ
ବର୍ଣ୍ଣନା କରାଯାଇଛି । ନାଟ୍ୟ
ଜଗତର ଆଉ ଜଣେ ପ୍ରସିଦ୍ଧ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ
ଗୋପାଳ ଦାଶଙ୍କ ସହ ବୈଷ୍ଣବ ପାଣିଙ୍କର
ଭେଟ ହୁଏ ଓ ସେ ଶ୍ରୀଯୁକ୍ତ ଦାଶଙ୍କ
ସହ ଏକ ପ୍ରତିସ୍ପର୍ଦ୍ଧାତ୍ମକ
ପ୍ରଦର୍ଶନରେ ମାତି ଯାଆନ୍ତି ।
କିଛି ଦିନ ଭିତରେ ହିଁ ଶ୍ରୀଯୁକ୍ତ
ଦାଶଙ୍କର ମୃତ୍ୟୁ ହୁଏ । କିନ୍ତୁ
ଲେଖାଟି ପଢିବା ପରେ ମଞ୍ଚରୂପୀ
ସହରର ଛବି ମନରେ ଲାଖିଯାଏ, ଯେଉଁଠାରେ
ପ୍ରତିଦିନ ଲୋକେ ଯଶ ଓ ଖ୍ୟାତି ଅର୍ଜନ
କରନ୍ତି, ତଥା ପ୍ରତିଦିନ ହିଁ ଲୋକଙ୍କର ପ୍ରତିଷ୍ଠା ଚୁରମାର ହେଉଥାଏ ।
ଅନ୍ୟ ଆତ୍ମଜୀବନୀଗୁଡିକରୁ ଉଦ୍ଧୃତାଂଶମାନଙ୍କରେ ମଧ୍ୟ ମୁଖାପିନ୍ଧା
ଜୀବନର କଥା ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ ।
ସ୍ୱାଧୀନତା ସଙ୍ଗ୍ରାମୀ ଗୋବିନ୍ଦ
ଚନ୍ଦ୍ର ମିଶ୍ର ନିଜ ରାଜ୍ୟର
ସରକାରୀ ଅଧିକାରୀଙ୍କ ଦ୍ୱାରା
ଗିରଫ ହେବାରୁ ବର୍ତ୍ତିବା ପାଇଁ
ଓଡିଶାରୁ ବଙ୍ଗଳା ଚାଲିଯାଆନ୍ତି
ଓ କଲିକତାରେ ନିଜ ଉପସ୍ଥିତିକୁ
ସ୍ୱାଭାବିକ କରିବା ପାଇଁ ଛାତ୍ରର
ବେଶ ଧାରଣ କରନ୍ତି । ପବିତ୍ର ମୋହନ
ପ୍ରଧାନଙ୍କ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଆହୁରି
ମୌଳିକ ରୂପାନ୍ତର ଘଟେ । ସମାନ
କାରଣ ପାଇଁ ସେ ଏକ ଘରୋଇ
ଚାକର ହୋଇ କଲିକତାରେ ରହନ୍ତି ଓ
ଏହି ପ୍ରଦର୍ଶନରେ ଅନେକାଂଶରେ
ସଫଳ ମଧ୍ୟ ହୁଅନ୍ତି ।
ଅନେକ
ଓଡିଆଙ୍କ ପାଇଁ କଲିକତା ଏକ ଶୈକ୍ଷଣିକ
ଭୂମି ସାଜିଥିବା ପରି ମନେ ହୁଏ ।
ଗୋବିନ୍ଦ ଦାସଙ୍କ ପାଇଁ ତ ଏହା
ସ୍ପଷ୍ଟ । କଲିକତାର ପ୍ରେସିଡେନ୍ସି
କଲେଜରେ ନାମ ଲେଖାଇଥିବା ଗୋବିନ୍ଦ
ଦାସଙ୍କ ପାଇଁ ଏହା ସମ୍ଭ୍ରାନ୍ତ
ବର୍ଗଙ୍କ ସାଂସ୍କୃତିକ ଓ ଶୈକ୍ଷଣିକ
ଅଭ୍ୟାସବଳୀ ଶିଖିବାର ଏକ ସୁଯୋଗ
ଥିଲା । ଅନ୍ୟ ଉଦ୍ଧୃତାଂଶଗୁଡିକରେ
ଛାତ୍ରାବାସ ଓ ‘ମେସ୍’ ପରି
ଅନୁଷ୍ଠାନଗୁଡିକ କେନ୍ଦ୍ରରେ
ଥିବା ଦେଖିବାକୁ ମିଳେ । ପ୍ରଖ୍ୟାତ
ସ୍ୱାଧୀନତା ସଙ୍ଗ୍ରାମୀ ତଥା
ଶିକ୍ଷାବିତ ଗୋଦାବରୀଶ ମିଶ୍ର
ଏ ବିଷୟ ଉପରେ କିଛି ଆଭାସ ଦିଅନ୍ତି
। କଲିକତା ସହରର ଏକ ଶୂନଶାନ ଗଳିରେ
(ପୃ.
୧୭)
ଥିବା
ଘର ନମ୍ବର ନଅରେ ଚାଲୁଥିବା ମେସ୍
ରେ ରହି ଅନେକ ଓଡିଆ ସାମୁହିକ ସୀବନ ଓ
ଜାତୀୟ ଜୀବନ ଉପରେ ତାଲିମ ପାଇଥିଲେ
। କିନ୍ତୁ ଏପରି ଶୈକ୍ଷିକ ଅନୁଷ୍ଠାନ
ଓ ଆବାସିକ ସ୍ଥାନରେ ଜାଗା ପାଇବା
ବି ସହଜ କଥା ନଥିଲା । ଚିକିତ୍ସା
ବିଜ୍ଞାନର ଛାତ୍ର ତଥା ସାହିତ୍ୟିକ
ବିକ୍ରମ ଦାସ ଉଭୟ କଲେଜ ଓ ଛାତ୍ରାବାସରେ
ସ୍ଥାନ ପାଇବାର ଯନ୍ତ୍ରଣା କଥା
ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଛନ୍ତି । ଏହି କଥନିକାଗୁଡିକ
ମୋଟାମୋଟି ଭାବେ ଆତ୍ମ-ନିର୍ମାଣର
କଥା କୁହନ୍ତି । ଓଡିଆ
କଳାକାର ଅସୀମ ବସୁ ‘ତରଙ୍ଗ’
ପତ୍ରିକାର ଚିତ୍ରକର ହେବାବେଳର
ଅନୁଭବ ବଖାଣିଛନ୍ତି ଓ ଏହା କିପରି
ତାଙ୍କ କଳାତ୍ମକ ବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱ
ନିର୍ମାଣରେ ସହାୟକ ହେଲା, ତାହା
ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଛନ୍ତି । କଣ୍ଡୁରି
ଚରଣ ଦାସ କିପରି ବାଳୁତ ଅବସ୍ଥାରେ
କଲିକତା ଆସି ଧୀରେ ଧୀରେ ଜଣେ
ସମ୍ପାଦକ ଓ ଜନପ୍ରିୟ ଉପନ୍ୟାସ
ଲେଖକ ହେଲେ ତାହା ଦେଖାଇଛନ୍ତି
।
ସମୀକ୍ଷା
ପରିସରରେ ଥିବା ବହିଟିର ଉପକ୍ରମଣିକା
ଏକ ଅନୁଭବୀ ଲେଖା ଯେଉଁଥିରେ
ସମ୍ପାଦକ ଡ.
ନାୟକ
ଓଡିଆଙ୍କର ଓ ଓଡିଶାର ସାମାଜିକ
ଓ ସାଂସ୍କୃତିକ ଜୀବନରେ କଲିକତାର
ମହତ୍ତ୍ୱ ଆଲୋତନା କରିଛନ୍ତି ।
ସହରଟି ପ୍ରତି ଓଡିଆଙ୍କର ଅବଦାନ
ମଧ୍ୟ ସେ ସୂଚାଇଛନ୍ତି, ଯଦିଓ ସେତେ
ବିଶଦ ଭାବରେ ନୁହେଁ । ଶ୍ରୀ କେ.କେ. ମହାପାତ୍ର ଏହି ବହିଟିର ଏକ ଅନ୍ତରଙ୍ଗ ଅନ୍ତକଥନରେ ଏଥିରେ ନିଆଯାଉଥିବା କଥନିକାଗୁଡ଼ିକୁ ଦେଖିବା ପାଇଁ ଆମ ନିମନ୍ତେ ଏକ ଢାଞ୍ଚା ନିର୍ମାଣ କରନ୍ତି ।
ଲେଖକମାନଙ୍କ
ପରିଚୟ ଖୁବ ସଂକ୍ଷିପ୍ତରେ ଦିଆଯାଇଛି
। ଅନୁବାଦ କରାଯାଇଥିବା ଆତ୍ମଜୀବନୀ
ଗୁଡିକର ଲେଖକମାନଙ୍କ ମଧ୍ୟରୁ
ଅଧିକାଂଶ ଓଡିଶାର ସମାଜ ଓ ରାଜନୀତିରେ
ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ଭୂମିକା
ତୁଲାଇଛନ୍ତି । ଯେଉଁ ପାଠକମାନେ
ଓଡିଶାର ସାମାଜିକ ଓ ସାଂସ୍କୃତିକ
ପରିବେଶ ସହ ପରିଚିତ ନୁହଁନ୍ତି, ତାଙ୍କ ପାଇଁ ବିସ୍ତୃତ ଲେଖକ ପରିଚୟ
ଖୁବ ସହାୟକ ହୋଇଥାଆନ୍ତା । ଏହାକୁ
ବାଦ ଦେଲେ ବହିଟି ଅତି ଶ୍ରଦ୍ଧାର, ସହ ଖୁବ ସୁନ୍ଦର ଭାବେ ସମ୍ପାଦିତ
ହୋଇ ପ୍ରସ୍ତୁତ କରାଯାଇଛି
। ଏହା ବହୁ ଲୋକଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ପଠନ
ଓ ଆଲୋଚନା ଯୋଗ୍ୟ ।
ସମୀକ୍ଷାର
ପରିସରରେ ଥିବା ବହିଟି ପରି
ବହିଗୁଡିକରୁ ଜଣାପଡେ କେଉଁଭଳି
ପରିବେଶ ଗୁଡିକରୁ ଆଧୁନିକ ଓଡିଆ
ଭାଷା ବିଗତ କେତୋଟି ଶତାବ୍ଦୀରେ
ନିଜର ସ୍ଥାପତ୍ୟ ଅର୍ଜନ କରିଛି
। କିନ୍ତୁ ବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀରେ
ବାଙ୍ଗାଲୋର ବା ସୁରତ,
ମାଡ୍ରାସ,
ବମ୍ବେ
ଇତ୍ୟାଦି ନଗରରେ ରହୁଥିବା ଓଡିଆ
ଭାଷୀଙ୍କ ଜୀବନ ଓ ଭାଷା କେଉଁ
ରୂପରେ ପ୍ରସ୍ଫୁଟିତ ହୋଇଛି, ତାହାର
ବିବରଣୀ ଓଡିଆ ଭାଷାରେ ଏଯାବତ ଲେଖାଯାଇ ନାହିଁ । ଏବେ ଆମକୁ
ଆମର ଭାଷାଗତ କଳ୍ପନାକୁ ଭୌଗଳିକ ପରିକଳ୍ପନାରୁ ପୃଥକ କରିବାକୁ ହେବ, ଓ ଭାରତୀୟ ରାଜ୍ୟ ଓଡିଶାର ବାହାରେ,
ପୃଥିବୀ
ଯାକ ଓଡିଆ ଭାଷା ଓ ଓଡିଆ ଭାଷୀଙ୍କ
ଜୀବନ ଯେଉଁ ସବୁ ଅବତାର ଗ୍ରହଣ
କରିଛି ସେସବୁକୁ ଆଲୋଚନାଭୁକ୍ତ
କରିବାକୁ ହେବ ।
ସମୀକ୍ଷା ପରିସରରେ ଥିବା ବହିଟି
ଏପରି ଏକ ସମ୍ଭାବିତ ପ୍ରକଳ୍ପର
ପ୍ରଥମ ମାଇଲଖୁଣ୍ଟ । ଯଦି ଏହି
ବହି ଓଡିଆ (ଆତ୍ମ)ଜୀବନୀ
ସାହିତ୍ୟ ଉପରେ ଆମକୁ ପୁନଃକେନ୍ଦ୍ରିତ
କରିବାରେ ସହାୟକ ହୁଏ ତେବେ ପୁସ୍ତକ
ପ୍ରକାଶନ ଜନିତ ଶ୍ରମର ଉଚିତ
ପ୍ରତିଦାନ ମିଳିବ ।
ବି.ଦ୍ର. - ଏହି ସମୀକ୍ଷାଟି ପ୍ରଥମେ ୨୦୧୪ ମସିହାରେ 'ମାର୍ଗ ଏସିଆ' ଇଂରାଜୀ ପତ୍ରିକାର ଦ୍ୱିତୀୟ ଖଣ୍ଡର ପ୍ରଥମ ସଂଖ୍ୟାରେ ପ୍ରକାଶ ପାଇଥିଲା ।
Kudos!
ReplyDelete