ଏକବିଂଶ ଶତାବ୍ଦୀରେ ଗଣତନ୍ତ୍ରର ଭବିଷ୍ୟତ - ୩
ଲେଖକ - ଶ୍ରୀ କିଶନ ପଟ୍ଟନାୟକ
କପିରାଇଟ୍ - ଶ୍ରୀମତି ବାଣୀମଞ୍ଜରି ଦାସ
ନେହେରୁ ଭାରତୀୟ ସମ୍ବିଧାନରେ ସାକ୍ଷର କରୁଛନ୍ତି ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ୍ - ୱିକିମିଡ଼ିଆ କମନ୍ସ୍ |
ସାବାଳକ
ମତଦାନ ଅଧିକାର,
ବ୍ୟକ୍ତି
ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର୍ୟ ଓ ବିଭିନ୍ନ
ସଂସ୍ଥା ଦ୍ୱାରା ଶାସକମାନଙ୍କୁ
ନିୟନ୍ତ୍ରଣରେ ରଖିବା -
ଏହି
ତିନୋଟିଯାକ ଗୁଣ ଗଣତନ୍ତ୍ରର
ବିଭିନ୍ନ ଢାଞ୍ଚା ବା ପ୍ରଣାଳୀ ।
କିନ୍ତୁ ରାଜନୀତି ଶାସ୍ତ୍ରର
ବିଦ୍ୟାର୍ଥୀମାନେ ଜାଣନ୍ତି ଯେ
ବ୍ରିଟେନ୍,
ଜର୍ମାନୀ
ଓ ଆମେରିକାର ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ
ବ୍ୟବସ୍ଥା ପରସ୍ପରଠାରୁ ଭିନ୍ନ ।
ଅତଏବ, ବିକାଶଶୀଳ ବା ନବସ୍ୱାଧୀନ
ଦେଶମାନଙ୍କରେ ଏହାର ରୂପ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ
ଦେଶମାନଙ୍କଠାରୁ ପୂରା ଭିନ୍ନ
ହୋଇପାରିଥାନ୍ତା । ତାହା ନ ହେବାର
କାରଣ ହେଉଛି ଯେ ଔପନିବେଶିକ
ଦାସତ୍ୱରୁ ମୁକ୍ତ ହୋଇଥିବା
ଶିକ୍ଷିତ ଶ୍ରେଣୀମାନେ ସମ୍ପୂର୍ଣ୍ଣ
ନୂଆ ଭାବରେ ଚିନ୍ତା କରିବାକୁ ଭୟ
କରିଛନ୍ତି । ତେଣୁ ଗଣତନ୍ତ୍ରର
ସ୍ଥାପନା କରିବାକୁ ହେଲେ ବ୍ରିଟେନ୍,
ଆମେରିକା
ବା ଅନ୍ୟ କୌଣସି ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ଦେଶର
ସାମ୍ବିଧାନିକ ଢାଞ୍ଚାରୁ କିଛି କିଛି
ସଂଗ୍ରହ କରି ନିଜର ଏକ ବ୍ୟବସ୍ଥା
ଗଢ଼ି ନେବା ଗୋଟିଏ ସହଜ ପନ୍ଥା ହୋଇଯାଇଛି ।
ଏହା ଫଳରେ ବିକାଶଶୀଳ ଦେଶମାନଙ୍କର
ଐତିହାସିକ ପୃଷ୍ଠଭୂମି,
ସାମାଜିକ
ବାସ୍ତବତା ଓ ସାଂସ୍କୃତିକ ବିବିଧତା
ସାଙ୍ଗରେ ଉପରୁ ଆସିଥିବା ଢାଞ୍ଚାଟି
ତାଳ ଦେଇପାରୁନାହିଁ। ପରିଣାମତଃ, ବହୁ ପ୍ରକାରର ବିକୃତି ଓ ଅସଙ୍ଗତି
ଦେଖା ଦେଉଛି।
ସାମ୍ପ୍ରତିକ
ଭାରତରେ ଆମେ ଆମର ବୌଦ୍ଧିକ
ଚର୍ଚ୍ଚାମାନଙ୍କରେ ବହୁ ଅସଙ୍ଗତିର
ଦୃଷ୍ଟାନ୍ତ ଦେଇ ଆଲୋଚନା ସମାଲୋଚନା
କରିଥାଉ । ଏହି ଅସଙ୍ଗତିଗୁଡ଼ିକର
ଆଳ ଦେଖାଇ ଭାରତୀୟ ଜନତା ପାର୍ଟି
ନେତୃତ୍ୱରେ ଚାଲିଥିବା କେନ୍ଦ୍ର
ସରକାର ‘ସମ୍ବିଧାନ ସମୀକ୍ଷା’
ନାମକ ଏକ ଆୟୋଗ ଗଠନ କରିଛନ୍ତି ।
ଭାରତୀୟ ଜନତା ପାର୍ଟି ଓ ତାହାର ସଙ୍ଘ-ପରିବାର ଏକ ରକ୍ଷଣଶୀଳ ହିନ୍ଦୁତ୍ୱବାଦୀ
ସାମାଜିକ ବ୍ୟବସ୍ଥାର ପୁନଃପ୍ରତିଷ୍ଠା
ଚାହାନ୍ତି । ଏହାର ଅନୁରୂପ ଏକ
ନୂଆ ସମ୍ବିଧାନ ପ୍ରଣୟନର ସୂତ୍ରପାତ
ଏହି ଆୟୋଗ ଜରିଆରେ କରାଯାଉଛି
ବୋଲି ସନ୍ଦେହ କରାଯାଉଛି। ଏହି
ସନ୍ଦେହର ଯଥାର୍ଥତା ଯାହା ହେଉନା
କାହିଁକି,
କେତେକ
ଆଇନ୍-ବିଶେଷଜ୍ଞଙ୍କ
ଦ୍ୱାରା ସମ୍ବିଧାନର ସମୀକ୍ଷା
କରାଇଦେଲେ ଭାରତୀୟ ଗଣତନ୍ତ୍ରର
ଅସଙ୍ଗତି ଦୂର ହେବନାହିଁ । କାରଣ
ସମ୍ବିଧାନକୁ ଏକ ଆଇନ୍-ବ୍ୟବସ୍ଥା
ଭାବରେ ସେମାନେ ଦେଖୁଛନ୍ତି । ଆଇନ୍ ବ୍ୟବସ୍ଥାର ମୂଳଦୁଆ ହେଉଛି ନ୍ୟାୟର
ଅବଧାରଣା । କେଉଁ ନ୍ୟାୟ ?
ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ
ନ୍ୟାୟର ଅବଧାରଣା ନିଶ୍ଚିତ ଭାବରେ
ରାଜତନ୍ତ୍ରୀୟ ନ୍ୟାୟ କିମ୍ବା
‘ମନୁ ସଂହିତା’ର (ମନୁବାଦୀ)
ନ୍ୟାୟଠାରୁ
ଭିନ୍ନ ।
ଆଧୁନିକ
ମାନସ,
ସେ
ଯେଉଁ ଦେଶର ହେଉ ନା କାହିଁକି,
ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ
ନ୍ୟାୟର ଆକାଂକ୍ଷୀ । ମନେ ରଖିବାକୁ
ହେବ ଯେ ଆଧୁନିକ ଓ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ
ମଧ୍ୟରେ ଫରକ ଅଛି । ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ
କହିଲେ ୟୁରୋପ୍ ଓ ଉତ୍ତର ଆମେରିକାର
ଇତିହାସରୁ ବିକଶିତ ହୋଇଥିବା
ସାଂସ୍କୃତିକ ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ;
ଆଧୁନିକ
କହିଲେ ମାନବ ଜାତି ଓ ବିଭିନ୍ନ
ସଂସ୍କୃତି ମଧ୍ୟରେ ଚାଲିଥିବା
ସଙ୍ଘାତରୁ ଉପୁଜିଥିବା ଏକ ବିଶ୍ୱମାନବୀୟ
ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ । ଏହାକୁ ବିଭିନ୍ନ
ଭୂଭାଗର ସଂସ୍କୃତିଗୁଡ଼ିକ ନିଜ ନିଜ
ଦୃଷ୍ଟିକୋଣ ସାଙ୍ଗରେ ମିଶାଇ
ପରିଭାଷିତ କରିବେ । ରାଜନୈତିକ
ଭାବରେ ମୁକ୍ତିଲାଭ କରିଥିବା
ଔପନିବେଶିକ ଶିକ୍ଷିତ ଶ୍ରେଣୀମାନେ
ନିଜ ନିଜ ଅଞ୍ଚଳର ପୃଷ୍ଠଭୂମିରେ ଚେର
ମଡ଼ାଇ ନିଜସ୍ୱ ଆଧୁନିକତାର ଅବତାରଣା
କରିବା ପାଇଁ ସାହସ ଦେଖାଇ ନାହାନ୍ତି ।
ସେହି କାରଣରୁ ଏବେ ମଧ୍ୟ ଆଧୁନିକ
କହିଲେ ପାଶ୍ଚାତ୍ୟ ହିଁ ବୁଝାଉଛି ।
ଏହାର ଊଦ୍ଧ୍ୱର୍କୁ ଉଠିବାକୁ
ହେବ । ଆଧୁନିକତା ଓ ଗଣତନ୍ତ୍ରର
ଅବଧାରଣାକୁ ଦେଶଜ ପୁଟ ଦେଇ
ପରିମାର୍ଜିତ କରିବାକୁ ହେବ । ତାହା ହେଲେ ଯାଇ ବିକାଶଶୀଳ ଦେଶଗୁଡ଼ିକରେ
ଗଣତନ୍ତ୍ର ସମ୍ପର୍କୀୟ ଅସଙ୍ଗତିକୁ
ବୁଝି ହେବ। ସେଇ ଅସଙ୍ଗତିକୁ
ବୁଝିବା ପୂର୍ବରୁ ଭାରତର ଏକ
ଅଦ୍ୱିତୀୟ ସ୍ଥିତି ବିଷୟରେ ଜାଣିବା
ଦରକାର ।
ସମଗ୍ର
ତୃତୀୟ ବିଶ୍ୱରେ,
ଅର୍ଥାତ୍
ଯେଉଁସବୁ ଦେଶ ଦ୍ୱିତୀୟ ବିଶ୍ୱଯୁଦ୍ଧ
ପରେ ରାଜନୈତିକ ସ୍ୱାଧୀନତା ଲାଭ
କଲେ,
ସେମାନଙ୍କ
ମଧ୍ୟରେ ଭାରତର ଗଣତନ୍ତ୍ର ବିଶେଷ
ଭାବରେ ଉଲ୍ଲେଖଯୋଗ୍ୟ । ଏହାର
ବିଶାଳ ଭୂଖଣ୍ଡ ଓ ନାନାବିଧ ଭାଷା,
ଜାତି,
ଧର୍ମ
ଓ ସଂସ୍କୃତି ଦେଖି କେତେ ଲୋକ
ଏହାକୁ ଉପମହାଦେଶ କହିଥାଆନ୍ତି । ଏହାର
କୌଣସି ଯଥାର୍ଥତା ନାହିଁ। ଯୁକ୍ତରାଜ୍ୟ ଆମେରିକାକୁ ଓ ଚୀନ୍ କୁ ଉପମହାଦେଶ କୁହାଯାଉ ନାହିଁ
କାହିଁକି ? ବିଶାଳତା
ଓ ବିବିଧତା ସାଙ୍ଗକୁ ସାମ୍ରାଜ୍ୟବାଦର
ଅବଦାନ ସ୍ୱରୂପ ଭାରତରେ ଭରି ରହିଛି
ଦାରିଦ୍ର୍ୟ,
ନିରକ୍ଷରତା
ଓ ଆଳିକ ବୈଷମ୍ୟ । ଏହା ସତ୍ତ୍ୱେ ପଚାଶ
ବର୍ଷରୁ ଊଦ୍ଧ୍ୱର୍ ସମୟ ଧରି ଏଠାରେ
ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ ବ୍ୟବସ୍ଥା ଅକ୍ଷୁର୍ଣ୍ଣ
ରହିଛି । ୧୯୭୫-୭୭ କାଳଖଣ୍ଡର ଜରୁରୀକାଳୀନ ପରିସ୍ଥିତି ଏହାର
ଚରିତ୍ରକୁ ବଦଳାଇ ପାରିଲା ନାହିଁ ।
ବରଂ, ତାହାପରେ ଜରୁରୀକାଳୀନ ପରିସ୍ଥିତିର
ସମ୍ଭାବନାକୁ ସୀମିତ କରିଦିଆଗଲା ।
ଭାରତରେ ଗଣତାନ୍ତ୍ରିକ ବ୍ୟବସ୍ଥାର
ଏଭଳି ସ୍ଥାୟୀତ୍ୱର କାରଣ କଅଣ ଓ ଏହା ପ୍ରକୃତରେ କେତେ ସ୍ଥାୟୀ?
No comments:
Post a Comment