କନ୍ଧ ଦେଶକୁ ଗଲି ଯାତରା ବିକି
ଇଂରାଜ ଶାସନ ସମୟରେ ଦଶପଲ୍ଲା କରଦ ରାଇଜର ମାନଚିତ୍ର (ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍) |
ବୈଷ୍ଣବ
ପାଣି ପ୍ରଥମେ ଜଣେ ନାଟୁଆ । ତାହା
ପରେ ଯାଇ ଗୋଟିଏ ଲେଖକ । ପ୍ରଥମେ
ଯାତରା ଦଳଟିଏ ଆରମ୍ଭ କରି ତହିଁ
ପାଇଁ ବଇ ନ ମିଳିଲାଠୁଁ ଯାଇଁ ନିଜେ
ନାଟବହି ଲେଖିବା ଆରମ୍ଭ କରନ୍ତି
। ଗାଁରୁ ଗାଁ,
ସହରରୁ
ସହର ଯାତରା ଦଳ ସହ,
କଲିକତାରୁ
ତିଗିରିଆ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ବୁଲି ନାଟ
ପରିବେଷଣ କରିବା ଥିଲା ସେତେବେଳର
ବିଧି । ଏଥି ସକାଶେ,
କେତେବେଳେ
ବଳଦଗାଡ଼ିରେ ତ କେବେ ପଦବ୍ରଜରେ
ତ ଆଉ କେବେକେବେ ବାଷ୍ପୀୟଶକଟରେ
ଯାତ୍ରା କରିବାକୁ ହେଉଥିଲା ।
ପାଣିଙ୍କର ନିଜର ଆତ୍ମଜୀବନୀରେ
ଓଡ଼ିଶାର ଗଳିକନ୍ଦିରେ ବୁଲିବୁଲି
ଯାତରା ପରିବେଷଣର ଅନେକ ବର୍ଣ୍ଣନା
ଅଛି । ହେଲେ ପ୍ରାୟତଃ ସେଥିରେ
ସମୟକାଳର କୌଣସି ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ
ସୂଚନା ନାହିଁ ।
ଏହିପରି ବିବରଣୀରୁ ଆମେ ଅବଶ୍ୟ ଦେଶ ସ୍ୱାଧୀନ ହେବା ଆଗର ଓଡ଼ିଶାରେ ଗମନାଗମନର ପରିସ୍ଥିତି ବିଷୟରେ ବେଶ୍ କିଛି ଜାଣିବାକୁ ପାଉ । ଗୋଟିଏ ଦୀର୍ଘ ଗସ୍ତରେ ବୈଷ୍ଣବ ଆଜ୍ଞା ନରସିଂହପୁର ରାଜବାଟୀରୁ ମହାନଦୀ ଲଙ୍ଘି ଯାଆନ୍ତି କିଲ୍ଲା ଦଶପଲ୍ଲା । ରାସ୍ତା ଅତ୍ୟନ୍ତ ଦୁର୍ଗମ । ଦଳବଳ ଧରି ପାଣି ପହଞ୍ଚନ୍ତି ଦଶପଲ୍ଲାର ଗଣିଆଁରେ । ସେଠି ଥାଏ ବିରାଟ ଏକ ପୋଖରି । ତାହାରି କୂଳରେ, ଥାନା ପାଖରେ, ସେତେବେଳେ ଥାଏ ଗୋଟିଏ ଅତି ମନୋହର ପାନ୍ଥଶାଳା । ସମସ୍ତେ ସେଠି ଆପଣା ହାତରେ ରାନ୍ଧି ଖାଆନ୍ତି । ଥାନା ବାବୁଙ୍କର ଯାତରାରେ ଭାଆରି ଆଗ୍ରହ । ସେଥିକୁ ବୈଷ୍ଣବ ପାଣିଙ୍କ ଦଳର ରାଇଜ ସାରା ନାଆଁଡାକ । ବାବୁଙ୍କର ଆଗ୍ରହରୁ ସେଇଠି ଗୋଟିଏ ରାତି ଅଭିନୟ ପରିବେଷଣ କରାଗଲା ।
ରାଇଜଟି
ସେ ସମୟରେ କନ୍ଧ ଓ କୋହ୍ଲ ଜନଜାତିଙ୍କର
ଦେଶ । ଆଉ ବୈଷ୍ଣବ ବାବୁ ବିଶୁଦ୍ଧ
ଆମିଷ ଭକ୍ଷକ । ସ୍ଥାନୀୟ ଅଧିବାସୀଙ୍କ
ଠାରୁ ଅତି ଶସ୍ତାରେ ଦୁଇଟି ଛେଳି
କିଣି ସେଠାରେ ତତ୍କାଳ ରନ୍ଧାଗଲା
। ଖାଇପିଇ ଖବର ନେଲା ବେଳକୁ ଜଣା
ପଡ଼ିଲା ଯେ,
ଦଶପଲ୍ଲା
ରାଜବାଟୀରେ ସେତେବେଳକୁ ରାମନବମୀ
ଯାତରା ପାଇଁ ପ୍ରସ୍ତୁତି ଚାଲିଛି
। ସେଠାରେ ନିଜର ଅଭିନୟ ପରିବେଷଣ
କରିବାର ସୁଯୋଗ ମିଳିବନାହିଁ
ବୋଲି ଆଶଙ୍କା କରି,
ରାଜବାଟୀ
ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟରେ ଗସ୍ତ ବଦଳାଇ କରି,
ଗଣିଆଁର
ପାନ୍ଥଶାଳା ତ୍ୟାଗ କରାଗଲା ।
ଯାତରା
ଦଳଟି ଯାନବାହନ ସହ ମଣିଭଦ୍ରା
ପର୍ବତର ଉପତ୍ୟକା ପାର ହୋଇ ପହଞ୍ଚିଲା
ଛାମୁଡ଼ିଆ ବୋଲି ଗୋଟିଏ କନ୍ଧ
ଗାଁରେ । ସେଠି ମହାନଦୀର ପାଣି
ତୋଳି ଆଣି ରାନ୍ଧିବା କାମ ଆରମ୍ଭ
ହେଲା । ତରକାରିରେ ଜୀରା ବାଟି
ଦିଆଗଲା । ସେତେବେଳକୁ ସେହି ପାଖରେ
ବସିଥିବା ଜଣେ କନ୍ଧ ଲୋକ ଜୀରା
ବାସନା ବାରି ରୋଷେଇରେ କଅଣ ପଡ଼ୁଛି
ବୋଲି ପଚାରିଲେ । ଜୀରା କଥା ଶୁଣି
ସେକଥା ଜାଣି ନାହାନ୍ତି ବୋଲି
କହିଲେ । ତାଙ୍କ ଅନୁସାରେ ସେମାନେ
ଗନ୍ଧ ତେଲ ବା କିରାସିନିରେ
ରାନ୍ଧୁନଥିଲେ । କାଠରେ ହିଁ
ସେମାନଙ୍କର ରୋଷେଇ ବଢ଼ୁଥିଲା
। ସେହି କନ୍ଧ ଲୋକ ଜଣକ ଆହୁରି
ମଧ୍ୟ କହିଲେ କି,
ଜୀରା
ଛଡ଼ା ସେ ଦିନର ରୋଷେଇରେ ବ୍ୟବହାର
ହୋଇଥିବା ଅନେକ ଜିନିଷ ସେ ନୂଆ
କରି ଦେଖୁଛନ୍ତି । ସେଥିକୁ ବୈଷ୍ଣବ
ପାଣି ତାଙ୍କୁ ପଙ୍ଗତରେ ବସିବା
ପାଇଁ ନିମନ୍ତ୍ରଣ କଲେ । ଏଥି
ଉତ୍ତାରୁ ସେ ନିଜ ଗାଁକୁ ଯାଇ
କେତେଗୁଡ଼ିଏ ଶୁଖିଲା ମାଛ ଆଣି
ଦେଲେ । ସେତେବେଳେ ଦଶପଲ୍ଲାର
କନ୍ଧମାନେ ମହାନଦୀରୁ ଧରାହୋଇଥିବା
ବଡ଼ ମାଛଗୁଡ଼ିକୁ ଚୁଲିର ନିଆଁ
ଓ ଧୂଆଁ ସାହାଯ୍ୟରେ ଶୁଖାଇ ରଖନ୍ତି
। ସେହି ମାଛ ସେ ଦିନର ରୋଷେଇରେ
ବଡ଼ କାମରେ ଆସିଲା ।
ସକାଳେ
ନିତ୍ୟକର୍ମ ସାରି ବାଟରେ ସମସ୍ତେ
ମିଶି ଏକାଠି ଚାଲିବାକୁ ଆରମ୍ଭ
କଲା ପରେ ଆଠ-ଦଶ
ଜଣଙ୍କର ଆଉ ଗୋଟିଏ ଦଳକୁ ଭେଟିଲେ
। ସେମାନଙ୍କ ସହ ମିଶି ମହାନଦୀ ଓ
ମଣିଭଦ୍ରା ମଝିରେ ଯାତ୍ରା କରିବା
ଠିକ ହେଲା । କାରଣ ପାହାଡ଼ରେ ବାଘ
ଓ ନଈରେ କିମ୍ଭିର । ବାଟରେ ଇଆଡ଼େ
ସିଆଡ଼େ କନ୍ଧମାନଙ୍କର ଗାଁ ।
ଅନେକ ବାଟ ଗଲା ପରେ ଭୋକ ଲାଗିବାରୁ
ମହାନଦୀ କୂଳର ଗୋଟିଏ ତେନ୍ତୁଳି
ତୋଟାରେ ରୋଷେଇର ଆୟୋଜନ ହେଲା ।
ଅଠରଟି ତମ୍ବା ପଇସା ଦେଇ ଗୋଟିଏ
ବଡ଼ ରୋହି ମାଛ କିଣି ଠାଆ ଟିଏର
ବନ୍ଦୋବସ୍ତ ଯାଇଁ ହେଲା । ନହେଲେ
ନିରୋଳା ଭାତ ଖାଇ ଉଦର ଶାନ୍ତ
କରିବାକୁ ପଡ଼ିଥାଆନ୍ତା । ଖାଇବା
ଦରବ କିଣିବାକୁ ସିନା ତିରୋଟ ।
ହେଲେ ବାଟ ସାରା ବନ୍ୟପଥରେ ବଳିଆ
କୁକୁରଙ୍କର ଦଳ,
ମୟୁରଙ୍କର
କୁହାଟ,
ହାତୀଙ୍କର
ଡାକ । ଜଣେ ନାଟୁଆ ପାଇଁ ଆଉ କଅଣ
ବେଶୀ ଦରକାର ?
ବି.ଦ୍ର.
- ଏହି ଲେଖାଟି ପ୍ରଥମେ ପାକ୍ଷିକ ପତ୍ରିକା ସମଦୃଷ୍ଟିରେ ଛପାଯାଇଥିଲା । ଆଲେଖ୍ୟଟିରେ ବ୍ୟବହୃତ ତଥ୍ୟ ସେକ୍
ମତଲୁବ୍ ଅଲିଙ୍କ ଦ୍ୱାରା ସମ୍ପାଦିତ
‘ଗଣକବି ବୈଷ୍ଣବ ପାଣିଙ୍କର
ଆତ୍ମକାହାଣୀ’ (୨୦୦୬,
ତୃତୀୟ
ପ୍ରକାଶନ)
ବହିଟିରୁ
ନିଆଯାଇଛି । ପ୍ରକାଶକ,
ସେକ୍
ମସୁଦ୍ ଅଲି । ପ୍ରକାଶନର ସ୍ଥାନ,
ଭୁବନେଶ୍ୱର
। ଏହି ଆତ୍ମଜୀବନୀଟି ସମ୍ଭବତଃ
୧୯୫୫ ମସିହାରେ ପ୍ରଥମେ ଛପାଯାଇଥିଲା
।
No comments:
Post a Comment