ବିଶ୍ୱାସ: ଏକ ଲୋକତାତ୍ତ୍ୱିକ ଅବଧାରଣା - ୫
ସଞ୍ଜୟ କୁମାର ବାଗ
ଉଡ୍କଟ୍ ଚିତ୍ର - 'ଡାହାଣୀମାନେ' (୧୫୦୮) ଜର୍ମାନ ଚିତ୍ରକର ହାନ୍ସ୍ ବାଲ୍ଡୁଙ୍ଗ୍ (୧୪୮୪-୧୫୪୫)ଙ୍କର କାମ ଫଟୋ କ୍ରେଡ଼ିଟ - ୱିକିମିଡିଆ କମନ୍ସ୍ |
ବିଶ୍ୱାସର ପରିବେଷଣ
ଲୋକଧାରାର
ପ୍ରତ୍ୟେକ ଉପାଦାନ ଆଦାନପ୍ରଦାନ
ତଥା ପରିବେଷଣ ଉପରେ ନିର୍ଭର କରେ
। ପ୍ରତ୍ୟେକ ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀରେ
ପ୍ରଚଳିତ ବିଶ୍ୱାସ ଏକଏକ ପରିବେଷଣ
ମଧ୍ୟରେ ହିଁ ତାହା ସମକାଳୀନ
ହୋଇଥାଏ ତଥା ତାହାର ଗୁରୁତ୍ୱ
ରହିଥାଏ । ପ୍ରତ୍ୟେକ ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀରେ
ଆମେ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ଏବଂ ସାମାଜିକ
ଭାବରେ ବିଶ୍ୱାସ ପ୍ରକରଣ ସହିତ
ପାଳନ ଏବଂ ପରିବେଷଣ ଦେଖିବାକୁ
ପାଇଥାଉ । ସେହିପରି,
ଅନେକ
ରୀତିନୀତିଗତ ବିଶ୍ୱାସ ତଥା
ସାମାଜିକ କର୍ମକର୍ମାଣିଆଧାରିତ
ବିଶ୍ୱାସର ଧାରା ଦେଖିବାକୁମିଳେ
। ଏଠାରେ ବିଶ୍ୱାସର ପରିବେଷଣ
ସହିତ ଏହାର ବିଭିନ୍ନ ଆୟାମ ତଥା
ନିବାରଣ ପ୍ରକ୍ରିୟା ଉପରେ ସଂକ୍ଷେପରେ
ଆଲୋଚନା କରିପାରିବା—
ବ୍ୟକ୍ତିଗତ
ଏବଂ ଗୋଷ୍ଠୀଗତ ପରିବେଷଣ
ଗୋଟିଏ
ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀରେ ଆମେ ଉଭୟ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ
ଏବଂ ସାମାଜିକସ୍ତରରେ ବିଭିନ୍ନ
ବିଶ୍ୱାସର ପ୍ରଚଳନ ଦେଖିବାକୁ
ପାଇଥାଉ । ପ୍ରକୃତରେ,
ବିଶ୍ୱାସ
ସବୁବେଳେ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀକୁ
ଆଧାରକରିଥାଏ,
ଅତଏବ
ଏହା ପ୍ରାୟତଃ ଗୋଷ୍ଠୀଗତ । ତେବେ,
ଅନେକ
ବିଶ୍ୱାସର ପରିପାଳନ,
ପରିବେଷଣ
ସମ୍ପୃକ୍ତ ବ୍ୟକ୍ତିବିଶେଷ ଉପରେ
ହିଁ ନିର୍ଭର କରିଥାଏ । ଉଦାହରଣସ୍ୱରୂପ,
ଯାତ୍ରାକାଳରେ
ବିଲେଇ ଦେଖିଲେ ଟିକିଏ ପଛକୁ
ବୁଲିପଡିବାକୁ କେହିକେହି ଗୁରୁତ୍ୱ
ଦେଇନପାରନ୍ତି,
ସେହିପରି
ଗୋଟିଏ ଭୌଗୋଳିକ ପରିସରରେ ଶୁକ୍ରବାର
ଦିନ ଖଟା ନଖାଇବା ମଧ୍ୟ ଏକ ବ୍ୟକ୍ତିଗତ
ବିଶ୍ୱାସ । କିନ୍ତୁ,
ନୂଆଖାଇ
ପୂର୍ବରୁ ନୂଆଚାଉଳର ଭାତ ନଖାଇବା,
କାଉରାବିଲେ
ଭଲ କିମ୍ବା ମନ୍ଦ ଖବର ମିଳିବାର,
ଘରକୁ
ଅତିଥି ଆସିବାର ସମ୍ଭାବନାଥିବା
ଆଦି ବିଶ୍ୱାସ ସମ୍ପୃକ୍ତ ସାମାଜିକ
ଗୋଷ୍ଠୀର ବ୍ୟକ୍ତିଗତ ବିଶ୍ୱାସନୁହେଁ
ପ୍ରାୟ ସଦସ୍ୟଙ୍କ ଭିତରେ ଏହି
ଅବଧାରଣା ଆମେ ଦେଖିବାକୁ ପାଇଥାଉ
।
ରୀତିନୀତିଗତ ପରିବେଷଣ
ପ୍ରତ୍ୟେକ
ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀରେ ପର୍ବପର୍ବାଣି,
ସାମାଜିକ
ରୀତିନୀତି ପାଳନ ସମୟରେ ଅନେକ
ପ୍ରକ୍ରିୟା ବିଶ୍ୱାସ ଆଧାରିତ
ହୋଇଥାଏ । ଏହା ପ୍ରାୟତଃ ଗୋଷ୍ଠୀଗତ
ଏବଂ ଏକପ୍ରକାର ବାଧ୍ୟତାମୂଳକହେବାସହ
ଏହାକୁ ଉପେକ୍ଷାକରିବା ବେଳେବେଳେ
ଅସମ୍ଭବ । ବିହନଛିନା ଦିନ ‘ବିହନ
ଛିନିବା’,
ମୃତବ୍ୟକ୍ତିର
ଶୁଦ୍ଧିକ୍ରିୟାରେ ବିଭିନ୍ନ
ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀର ସଦସ୍ୟ ‘ମୁଣ୍ଡନ
କରେଇବା’,
ପଶ୍ଚିମ
ଓଡିଶାରେ ନୂଆଖାଇ ଦିନ ନବାନ୍ନକୁ
ନିଜର ପିତୃପୁରୁଷା,
ଡୁମା-ଦେବତାକୁ
ପ୍ରଥମେ ‘ଅର୍ପଣ
କରିବା’,
କେତେକ
ଗୋଷ୍ଠୀରେ ଗାଈଶାଳ,
ରୋଷେଇ
ଘରେ ‘ରଜସ୍ୱଳା ନାରୀର
ପ୍ରବେଶ ଜନିତ ନିଷେଧାଜ୍ଞା’—
ଏହିସବୁ ବିଶ୍ୱାସର ପାଳନ
ବା ପରିବେଷଣକୁ ଆମେ ରୀତିନୀତିଗତ
ପରିବେଷଣ ଭାବରେ ଗ୍ରହଣ କରିପାରିବା
।
ଆଙ୍ଗିକ ପରିପ୍ରକାଶ
ଗାଈଶାଳ,
ରୋଷେଇ
ଘରେ ‘ରଜସ୍ୱଳା ନାରୀର
ପ୍ରବେଶ ଜନିତ ନିଷେଧାଜ୍ଞା’,
ନୂଆଖାଇ
ଦିନ ନିଜର ପିତୃପୁରୁଷା,
ଡୁମା-ଦେବତାକୁ
ପ୍ରଥମେ ‘ନବାନ୍ନ
ଅର୍ପଣକରିବା’,
ମୃତବ୍ୟକ୍ତିର
ଶୁଦ୍ଧିକ୍ରିୟାରେ ବିଭିନ୍ନ
ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀର ସଦସ୍ୟ ‘ମୁଣ୍ଡନ
କରେଇବା’ ଏକଏକ ଆଙ୍ଗିକ
ପରିପ୍ରକାଶ ବା ପ୍ରକ୍ରିୟା ଯୋଉ
ମାଧ୍ୟମଦେଇ ଆମେ ଆମର ବିଶ୍ୱାସର
ପ୍ରଦର୍ଶନ ଓ ପ୍ରକରଣ କରିଥାଉ ।
ସେହିପରି,
‘କିରିଆ
ଭାଙ୍ଗିବା’ ପାଇଁ
ଓଳିତଳେ ଠିଆହୋଇ ପାଣିପକେଇବା,
ବିଲେଇ
ସାମ୍ନାକୁଆସିଲେ ଟିକିଏ ଅଟକିଯିବା,
ନହେଲେ
ଟିକିଏ ପଛକୁ ବୁଲିପଡି ପୁଣି
ଗନ୍ତବ୍ୟ ପଥରେ ବାହାରିବା ଆଦି
ବିଶ୍ୱାସ ପରିବେଷଣର ଏକଏକ ଆଙ୍ଗିକ
ପରିପ୍ରକାଶ ।
ଭାଷିକ, ପରା-ଭାଷିକ, ନୈର୍ବାଚିକ ପରିପ୍ରକାଶ
ରାଣଖାଇବା,
ଉଲ୍କାପାତ
ସମୟରେ ମନସ୍କାମନା କରିବା,
ମନ୍ତ୍ର
ଉଚ୍ଚାରଣ କରିବା ଆଦିକୁ ଭାଷିକ
ପରିପ୍ରକାଶ ଭାବରେ ଗ୍ରହଣ କରିବା
। ସେହିପରି,
ରୋଗ
ବା ଡାଆଣୀ ଭଲକରିବାକୁଯାଇ ଗୁଣିଆ
ବା ଦିଶାରୀର ଝାଡଫୁଙ୍କ ପ୍ରକ୍ରିୟା,
ଭୁତପ୍ରେତଦାଉରୁ
ରକ୍ଷାକରିବା ପାଇଁ ଗୁଣିଆ ସମ୍ପୃକ୍ତ
ଗୃହକର୍ତ୍ତାଙ୍କ ‘ଘରକିଳିବା’;
ଅନୁରୂପଭାବରେ,
ଝିଟିପିଟିର
ଟିକ୍ଟିକ୍,
ଫଳନ୍ତି
ଗଛକୁ ତର୍ଜନୀ ଦେଖାଇବା,
କାଉରାବିବା,
କାଳିସୀଲାଗିବା
ଆଦିକୁ ଆମେ ପରାଭାଷିକ ଏବଂ
ନୈର୍ବାଚିକ ପରିପ୍ରକାଶ ଭାବରେ
ଗ୍ରହଣକରିପାରିବା ।
ନିବାରଣ
ପୂର୍ବରୁ
ଉଲ୍ଲେଖକରାଯାଇଛି ଯେ ଯେତେବେଳେ
କୌଣସି ଘଟଣା ପ୍ରକ୍ରିୟାରେ ଆମ
ଭିତରେ ନକାରାତ୍ମକ ବା ଋଣାତ୍ମକ
ବିଶ୍ୱାସର ପ୍ରକରଣହୁଏ ସେତେବେଳେ
ଆମେ ଏହାର ନିବାରଣପାଇଁ ଚେଷ୍ଟାକରିଥାଉ
। ଉଦାହରଣସ୍ୱରୂପ,
ଡାଆଣିଲାଗିଛି
ବୋଲି ଭାବିଲେ ଗୁଣିଆକରିବା,
ଗ୍ରହଦୋଷର
ବିଶ୍ୱାସରୁ ଟଲାଭଙ୍ଗାକରିବା,
ବସନ୍ତ
ବିସୂଚିକାରେ ଗାଁ ଠାକୁରାଣୀଙ୍କ
ପାଖରେ ଅଧିଆପଡିବା ତଥା ମାନସିକକରିବା
ଆଦି ପ୍ରକ୍ରିୟାକୁ ନିଆଯାଇପାରେ
। ସେହିପରି,
ସାପକାମୁଡାରେ
ଡାକ୍ତରୀ ଚିକିତ୍ସାନକରି ଝାଡଫୁଙ୍କ
କରିବା ମଧ୍ୟ ଏହାର ଏକ ପ୍ରକୃଷ୍ଟ
ଉଦାହରଣ । ଏହି ନିବାରଣ ପ୍ରକ୍ରିୟାରେ
ବେଳେବେଳେ ନିର୍ଦ୍ଦିଷ୍ଟ ବ୍ୟକ୍ତି
ଥାଆନ୍ତି ତ କେତେବେଳେ ସମ୍ପୃକ୍ତ
ସାମାଜିକ ଗୋଷ୍ଠୀର ଯେକୌଣସି
ସଦସ୍ୟ ଏହି ପ୍ରକ୍ରିୟା ସମ୍ପାଦନ
କରିପାରନ୍ତି । ଉଦାହରଣସ୍ୱରୂପ—
ଡାଆଣି ତଥା ଝାଡଫୁଙ୍କପାଇଁ
ଗୁଣିଆ,
ବସନ୍ତବିସୂଚିକାରେ
ଗାଁ ପୂଜାରୀ ବା ଦିଶାରୀ,
ଶିଶୁ
ଖଟରୁପଡିଯିବା କ୍ଷେତ୍ରରେ ଶିଶୁର
ମାଆ,
କିରିଆଭାଙ୍ଗିବା
କ୍ଷେତ୍ରରେ ଯେକୌଣସି ହୁରିଆ
ସମ୍ପର୍କୀୟ ।
ନିବାରଣର ଉପକରଣ/ଆନୁଷଙ୍ଗିକ
ବିଶ୍ୱାସ
ପ୍ରକ୍ରିୟାରୁ ଯେତେବେଳେ ଋଣାତ୍ମକ
ତଥା ନକାରାତ୍ମକ ଅବଧାରଣା ଆସେ
ଏବଂ ତାହାର ନିବାରଣ ପ୍ରକ୍ରିୟା
ପାଳନ କରାଯାଏ ସେତେବେଳେ କେତେକ
କ୍ଷେତ୍ରରେ ବିଭିନ୍ନ ଉପକରଣର
ଉପଯୋଗ ଅନିବାର୍ଯ୍ୟ ହୋଇଥାଏ ।
ଏବଂ,
ବିଶ୍ୱାସ
ପ୍ରକ୍ରିୟାର ପାଳନ ଓ ପରିବେଷଣରେ
ଏହାର ଭୂମିକା ସମ୍ପୃକ୍ତ ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀରେ
ଗୁରୁତ୍ୱପୂର୍ଣ୍ଣ ମଧ୍ୟ ମନେହୁଏ
। ଶିଶୁ ଖଟରୁପଡିଯିବା କ୍ଷେତ୍ରରେ
ପଡିଶା ଘରର ସାତଢାଳ ପାଣି,
ରୋଗବହଲାରେ
ରୋଗଭାର,
ଡାଆଣିଖେଦାରେ
ଗୁଣିଆର ପୂଜାପାଠ ତଥା ମନ୍ତ୍ର,
‘ହରାଲି
ଉଆସଁ’ ଦିନ ସୁନାରୀ,
ବନହଳଦୀ,
ଖଏଁସ
ଡାଳ ଏବଂ ଲହୁାଗୁଁ ଆଦିକୁ ଏହାର
ନିବାରକ ଉପକରଣ ଭାବରେ ଗ୍ରହଣକରାଯାଇପାରେ
।
ଯେକୌଣସି
ବିଶ୍ୱାସ ସେ ନକାରାତ୍ମକ ବା
ସକାରାତ୍ମକ ହେଉ,
ସବୁ
ଗୋଟିଏ ଗୋଟିଏ ପାରମ୍ପରିକ ଗୋଷ୍ଠୀର
ଜୀବନଧାରା । ଏହା ସହିତ ଆମର
ସାମାଜିକ-ସାଂସ୍କୃତିକତା
ଜଡିତ ତଥା ଆମର ଦୈନନ୍ଦିନ ଜୀବନକୁ
ବିଭିନ୍ନଭାବରେ ପ୍ରଭାବିତ କରିଥାଏ
। ଏସବୁକୁ ଆମେ ଅନ୍ଧବିଶ୍ୱାସ
ଭାବରେ ଗ୍ରହଣକରି ଏହାର ଅଧ୍ୟୟନକୁ
ଉପେକ୍ଷା କରିପାରିବାନାହିଁ ।
ଲୋକଧାରାର ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଲୋକ ଉପାଦାନଭଳି
ବିଭିନ୍ନ ବିଶ୍ୱାସର ପାଳନ ଏବଂ
ପରିବେଷଣ ସମ୍ପୃକ୍ତ ଲୋକଗୋଷ୍ଠୀର
ସଦସ୍ୟଙ୍କ ଭିତରେ ଆଦାନପ୍ରଦାନ,
ଗୋଷ୍ଠୀଜୀବନପ୍ରତି
ପ୍ରତିବଦ୍ଧତା,
ପାରସ୍ପରିକ
ଗ୍ରହଣଶୀଳତା,
ସାମାଜିକ-ସାଂସ୍କୃତିକ
ବିଧିବଦ୍ଧତା,
‘ସାମାଜିକତା’ର
ପ୍ରତିଷ୍ଠାପନ,
ସାଂସ୍କୃତିକ
ପରିଚିତି ନିର୍ମାଣ ତଥା ଏହାର
ପୁନଃପ୍ରତିଷ୍ଠା ଆଦିରେ ସହାୟକ
ହୋଇଥାଏ,
ଏଣୁ
ଏସବୁର ବିଧିବଦ୍ଧ ଲୋକତାତ୍ତ୍ୱିକ
ଅଧ୍ୟୟନ ଆବଶ୍ୟକ ମନେହୁଏ । (ସମାପ୍ତ)
No comments:
Post a Comment