ଇଣ୍ଟର୍ନେଟ୍ ଓ ବଳଦଗାଡ଼ି ବିରୁଦ୍ଧରେ ଏକ ଘୋଷଣାପତ୍ର - ୧୧
କିଶନ ପଟ୍ଟନାୟକ
କପିରାଇଟ - ବାଣିମଞ୍ଜରୀ ଦାସ
ଏକ
କଲ୍ୟାଣକାରୀ ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟାର
ମୁଖ୍ୟ ମାନଦଣ୍ଡ ଏଇୟା ହେବ ଯେ ଗୋଟିଏ
ଛୋଟ ଅଞ୍ଚଳର ଜନସମୂହ ସେମାନଙ୍କର
ନିଜର ବୁଦ୍ଧି ଓ ପ୍ରାକୃତିକ
ସମ୍ପଦକୁ ନେଇ ଆର୍ଥିକ ସୁରକ୍ଷା
ଓ ସମୃଦ୍ଧିକୁ ତ୍ୱରାନ୍ୱିତ
କରିପାରିବେ କି ?
ଏହି
କାର୍ଯ୍ୟ ପାଇଁ ଆଧୁନିକ ବିଜ୍ଞାନ
ଯଦି ଏପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ କୌଣସି ଉଲ୍ଲେଖନୀୟ
ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟାର ଆବିଷ୍କାର
କରିନାହିଁ,
ଯଦି
ପାରମ୍ପରିକ ଦେଶିଆ ବିଜ୍ଞାନ ହିଁ
ଏ ଦିଗରେ କିଛି ସାହାଯ୍ୟ କରିପାରୁଛି,
ତାହା ହେଲେ
ଏହା ହେଉଛି ଆଧୁନିକ ବିଜ୍ଞାନର
ଅନାବିଷ୍କୃତ ଅଞ୍ଚଳ । ବିକାଶର ବିଜ୍ଞାନ
ଏପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଆବିଷ୍କୃତ ହୋଇନାହିଁ
। ଦରିଦ୍ର ଓ ଅଳ୍ପ ବିକଶିତ ଅଞ୍ଚଳମାନଙ୍କୁ
ଆଧୁନିକ ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟା
ସବୁବେଳେ କହୁଛି ତମେ ଶକ୍ତିଶାଳୀମାନଙ୍କର
ଉପରେ ନିର୍ଭର କର । ସେମାନଙ୍କ
ପାଖରେ ଋଣୀ ହୁଅ । ସେମାନଙ୍କୁ
ଡାକି ଆଣ । ତାହା ହେଲେ ଯାଇଁ ତୁମର ବିକାଶ ହେବ । ଏହା ତ ପରାଧୀନତାର
ବିଜ୍ଞାନ । ବିଜ୍ଞାନ ଆମକୁ ମୁକ୍ତି
ଦେଉ ।
ଅଳ୍ପ
ସମ୍ପଦଯୁକ୍ତ ଗୋଟିଏ ଅଞ୍ଚଳ ବା ବ୍ୟକ୍ତି
ବା ଜଣେ ନାରୀ,
ନିଜକୁ
କେଉଁ ପଦ୍ଧତିରେ ସୁରକ୍ଷା ଦେବ ?
ଆଧୁନିକ
ବିଜ୍ଞାନ ଏ କ୍ଷେତ୍ରରେ ଯାହା ବି
ସୃଷ୍ଟି କରିଛି ତାହା ଆକ୍ରମଣ
ପାଇଁ ଓ ଶକ୍ତିଶାଳୀମାନଙ୍କ
ପାଇଁ । କେବଳ ଆକ୍ରମଣ ଦ୍ୱାରା
ହିଁ ସୁରକ୍ଷା ସମ୍ଭବ । ତେଣୁ
ଶକ୍ତିଶାଳୀମାନେ ନିଜର ସୁରକ୍ଷା
କରିପାରିବେ । ଏ ବିଷୟରେ ତର୍କ
ଚାଲିଲେ ଆପଣ କହିବେ ଯେ ଏ ସୁରକ୍ଷାର
ପ୍ରଶ୍ନ ହେଉଛି ସାମାଜିକ ନ୍ୟାୟ
ଓ ଆର୍ଥିକ ସମତାର ପ୍ରଶ୍ନ । ବିଜ୍ଞାନ
ଉପରେ ଏଗୁଡ଼ିକ କାହିଁକି ଲେଖୁଛ ?
ବିଜ୍ଞାନ
ଯଦି ନିରପେକ୍ଷ ହୋଇଥାଆନ୍ତା,
ତାହା ହେଲେ
ଏହି ତର୍କ ଠିକ୍ ହୁଅନ୍ତା । କିନ୍ତୁ
ଆଧୁନିକ ବିଜ୍ଞାନ ନିରପେକ୍ଷ
ନୁହେଁ । ଆଧୁନିକ ବିଜ୍ଞାନ ଏଭଳି
ପ୍ରଯୁକ୍ତି ବିଦ୍ୟାର ପ୍ରଚଳନ
କରାଉଛି ଯାହାଦ୍ୱାରା ସାମାଜିକ
ବିଷମତା ସୃଷ୍ଟି ହେଉଛି । ବିଜ୍ଞାନ ଶକ୍ତିଶାଳୀମାନଙ୍କୁ ଅନ୍ୟାୟ ଓ
ଶୋଷଣର ଅସ୍ତ୍ର ପ୍ରଦାନ କରୁଛି
। ତେଣୁ ଯେଉଁ ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟା
ସମାଜରେ ବିଷମତା,
ଏକତ୍ରୀକରଣ
ଓ ଆକ୍ରମଣର ପ୍ରବୃିତ୍ତିକୁ ବଢ଼ାଇବ
ନାହିଁ,
ତାହାହିଁ
ସାଧାରଣ ମଣିଷକୁ ସୁରକ୍ଷା ପ୍ରଦାନ
କରିବ । ଗୋଟିଏ ସମୟରେ ଆପଣ କହିବେ
ଯେ ଆଧୁନିକ ବିଜ୍ଞାନର ସାମାଜିକ
ସମ୍ପର୍କ ଓ ଉପକାରିତା ବିଷୟରେ
ଏକ ସ୍ପଷ୍ଟ ବିବୃତି ଦରକାର ହେଉଛି
।
ଆଧୁନିକ
ବିଜ୍ଞାନ ଓ ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟା
ଦୁଇ ଭିନ୍ନ ଅର୍ଥର ଶବ୍ଦ ହେଲେ
ମଧ୍ୟ ଏହି ନିବନ୍ଧରେ ବେଳେ ବେଳେ
ସମାନ ଅର୍ଥରେ ଉଭୟ ଶବ୍ଦର ବ୍ୟବହାର
ହୋଇଛି । କାରଣ ପଣ୍ଡିତମାନେ ଓ ନିଜେ
ବୈଜ୍ଞାନିକମାନେ ଏପରି କରୁଛନ୍ତି
। ଆମେ ବ୍ୟଙ୍ଗାତ୍ମକ ଭାବରେ ସମାନ
ଅର୍ଥର ପ୍ରୟୋଗ କରୁଛୁ । ବିଜ୍ଞାନ
ଓ ଯନ୍ତ୍ରବିଦ୍ୟାକୁ ଅଲଗା ଅଲଗା
ଅର୍ଥରେ ବ୍ୟବହାର କରିବା ଉଚିତ
ହେବ । ଭୋଗ ବିଳାସ ଓ ବ୍ୟବସାୟିକ
ଲାଭ ପାଇଁ ଯେତେ ରକମର ନୂଆ ଯନ୍ତ୍ରପାତି
ବାହାରୁଛି -
ଟେଲିଭିଜନ,
ମୋବାଇଲ ଫୋନ,
ନୂଆ
ମଡେ଼ଲର ମୋଟରଗାଡ଼ି,
କମ୍ପ୍ୟୁଟର -
ଏସବୁକୁ
ବିଜ୍ଞାନ ବୋଲି କହିବା ଫଳରେ ଗରିବ
ଦେଶମାନେ ଆବଶ୍ୟକତା ନଥାଇ ମଧ୍ୟ
ବେଶୀ ବେଶୀ ସଂଖ୍ୟାରେ ସେସବୁ
କିଣୁଛନ୍ତି । ‘ତମେ କମ୍ପ୍ୟୁଟରୀକରଣକୁ
ବାଧା ଦେଉଛ ?
ତମେ
ବିଜ୍ଞାନର ବିରୋଧୀ । ତମେ ଦେଶକୁ
ବଳଦଗାଡ଼ି ଯୁଗକୁ ନେଇଯିବାକୁ
ଚାହୁଁଛ ।’ ରଙ୍ଗୀନ୍ ଟେଲିଭିଜନ ବା ମୋବାଇଲ୍ର ବ୍ୟବସାୟୀଙ୍କର ବିଜ୍ଞାପନ
ହେଉଛି -
‘ଆଧୁନିକ
ବିଜ୍ଞାନ ସାଙ୍ଗରେ ତାଳ ଦେଇ
ଚାଲନ୍ତୁ ।’ ବୈଜ୍ଞାନିକମାନେ
ଏହାର ପ୍ରତିବାଦ କରନ୍ତି ନାହିଁ
।
ଆଧୁନିକ
ବିଜ୍ଞାନ ଏକ ଗୋଳମାଳିଆ ସ୍ଥିତିରେ
ଅଛି । ତାହାର ଅନୁସନ୍ଧାନର ଦିଗଗୁଡ଼ିକ
ସ୍ପଷ୍ଟ ଓ ସ୍ୱଚ୍ଛ ନୁହେଁ ।
ବୈଜ୍ଞାନିକର ସ୍ୱାୟତତ୍ତା ନାହିଁ
। ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟା ଆଦିମ ଯୁଗରେ
ରହିଛି । ବଳଦଗାଡ଼ିର ବିକଳ୍ପ ଏ
ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ବାହାରି ନାହିଁ ।
ଅଳ୍ପ ସମ୍ପଦଯୁକ୍ତ ଗୋଷ୍ଟୀ ନିଜର ଜିନିଷପତ୍ର ନେଇ ଯାତ୍ରା
କରିବ କିପରି ?
ପେଟ୍ରୋଲର
ଯଦି ନୂଆ ସନ୍ଧାନ ମିଳିବ ନାହିଁ,
ଏକବିଂଶ
ଶତାବ୍ଦୀର ଶେଷବେଳକୁ ବଳଦଗାଡ଼ିର
ଆବଶ୍ୟକତା ବଢ଼ିଯାଇପାରେ । ବଳଦ
ଗାଡ଼ି ଏକ ସୁନ୍ଦର ଓ ପ୍ରିୟ ଜିନିଷ
। କିନ୍ତୁ ବଳଦଗାଡ଼ି ଯୁଗରେ
ଯେତିକି ପ୍ରଯୁକ୍ତି ବିଦ୍ୟା ଆମ
ପାଖରେ ଥିଲା,
ତାହା
ଆମର ନିମ୍ନତମ ମାନବୀୟ ଆବଶ୍ୟକତାଗୁଡ଼ିକ
ପୂରଣ କରିପାରିବ ନାହିଁ ।
କେବଳ
ଜୀବନ ବଞ୍ଚାଇ ରହିବା ଆମର ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟ
ନୁହେଁ । ଜୀବନର ମାନ ଉଚ୍ଚ ହେବା
ଦରକାର । ଯେଉଁସବୁ କାର୍ଯ୍ୟ କରିବା
ଦ୍ୱାରା ଜୀବନର ସାର୍ଥକତା, ବୋଧହୁଏ
ସେସବୁ କାର୍ଯ୍ୟ ପାଇଁ କ୍ଷମତା
ଓ ସୁଯୋଗ ପ୍ରତ୍ୟେକ ମଣିଷ ପାଇଁ
ଆବଶ୍ୟକ । ବଳଦଗାଡ଼ି ଯୁଗର
ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟାକୁ ନେଇ ଆମେ
ଏପରି ଏକ ଭିନ୍ନ ସମାଜ ଆଡ଼କୁ
ଆଗେଇପାରିବା ନାହିଁ । ଚରଖା
ବସ୍ତ୍ର ଦେଇପାରିବ,
କିନ୍ତୁ
ଯଥେଷ୍ଟ ଦେଇପାରିବ ନାହିଁ । ତେଣୁ
ଗାନ୍ଧିଜୀ ୧୯୨୪ ମସିହାରେ ଗୋଟିଏ
ପୁରସ୍କାର ଘୋଷଣା କରିଥିଲେ ।
ଗୋଟିଏ ଉନ୍ନତ ଚରଖାର ଆବିଷ୍କର୍ତ୍ତାଙ୍କୁ
ସେହି ପୁରସ୍କାର ଦିଆଯିବ । ଚରଖାର
ଗ୍ରାମ୍ୟ ଚରିତ୍ର ଅପରିବର୍ତ୍ତିତ
ରହିବ । ଏପରି ଏକ ଚରଖା ଯାହା ଏକ
ସାଧାରଣ ଗ୍ରାମୀଣ ପୁରୁଷ ବା
ସ୍ତ୍ରୀର ନିୟନ୍ତ୍ରଣରେ ରହିବ । ତାହାର
ବୁଦ୍ଧିରେ ପରିଚାଳିତ ହୋଇପାରିବ । କିନ୍ତୁ, ଅଧିକ ଉତ୍ପାଦନକ୍ଷମ
ହେବ । ବିଜୁଳି ଶକ୍ତିର ସାମାନ୍ୟ
ବ୍ୟବହାର ଦରକାର ହେଲେ ମଧ୍ୟ ଆପତ୍ତି ନାହିଁ । ଏହାର ଉତ୍ତର ଆଧୁନିକ ବୈଜ୍ଞାନିକ
ଗୋଷ୍ଠୀ ଦେଇନାହାନ୍ତି । ଏହା ହେଉଛି
ବିକଳ୍ପ ପ୍ରଯୁକ୍ତିବିଦ୍ୟାର
ଏକ ଉଦାହରଣ ।
No comments:
Post a Comment